یارا به معنای کسی است که به دیگری کمک می کند، امیدواریم این سازمان و برنامه هایش امکان کمک به دیگر افراد را تسهیل کند

از راست: گلچهره سهراب- آتوسا مهدویان

همان گونه که مطلع هستید کانون یارا همین یکشنبه ۲۹ سپتامبر دومین کفرانس سالانه ی خود را برگزار می کند. برای آشنایی بیشتر با کانون یارا و نیز آگاهی از برنامه های کنفرانس یکشنبه با دو تن از آعضای هیئت مؤسس “یارا گفت و گو کرده ایم که در زیر می خوانید:

“کانون یارا” چه زمانی تأسیس شده و هیئت مؤسس آن چه کسانی هستند؟

کانون یارا در ژانویه ۲۰۱۸ توسط آتوسا مهدویان (وکیل ارشد دعاوی تجاری)، پرنا ثابت – استفنسون (وکیل ارشد در زمینه تکنولوژی)، شهرام تابع محمدی (استاد استتوس مهندسی شیمی در دانشگاه تورنتو، منتقد فیلم و فعال اجتماعی)، گلچهره سهراب (استاد دانشکده مدیریت در دانشگاه تکنولوژی آنتاریو و فعال حقوق زنان) و مهرداد آرین نژاد (کنشگر اجتماعی، موسس و مدیر سازمان تیرگان) تأسیس شد.

اهداف کانون یارا چیست؟

هدف اصلی ما در تاسیس کانون یارا تسهیل رشد اجتماعی و حرفه ای زنان ایرانی-کانادایی است. همانطور که می دانید در تمامی جوامع، زنان با چالشهای متعددی روبرو هستند که رشد حرفه ای را برای آنها از مردان سخت تر می کند. علاوه بر چالشهای معمول، زنان ایرانی-کانادایی با چالش کار در یک کشور جدید همراه با پیچیدگیهای فرهنگی خانواده های ایرانی نیز مواجه هستند. با ارائه برنامه هایی مختص زنان ایرانی-کانادایی، یارا سعی دارد که رشد زنان و دختران سخت کوش و با استعداد ایرانی را تسهیل کند.

یکی از عوامل موثر در رشد افراد آشنایی با  شخصیت‌های الگو در زمینه‌های مربوط به رشته ایشان می باشد. به همین دلیل، آشنایی با زنان و مردان ایرانی-کانادایی که توانسته اند در زمینه های مختلف موفق شوند و به اهداف خود برسند، برای زنان ایرانی بسیار امیدبخش خواهد بود.  افزون براین، آموختن در  زمینه چالش هایی که این افراد با آن مواجه شده اند و روشهایی که برای عبور از آن ها  به کار گرفته ‌اند  کمک ارزشمندی برای حل مشکلات خواهد بود. به همین دلیل ما در یارا تلاش می کنیم تا ایرانی هایی را که در زمینه های مختلف موفقیت های چشمگیر داشته اند و در جامعه تاثیر گذار بوده اند را شناسایی کنیم و شرایط لازم برای ارتباط رو در رو با آن ها را فراهم کنیم. امید ما بر این است که یارا پل ارتباطی ایرانیان از نسلهای مختلف مهاجر شود و مکانی که همه آنها به آن احساس تعلق کنند.

بالا از راست: گلچهره سهراب- آتوسا مهدویان- مهرداد آرین نژاد- پرنا ثابت- شهرام تابع محمدی

کانون یارا آیا عضو می پذیرد و یا به صورت هیئت امنایی اداره می شود؟

یارا یک سازمان غیرانتفاعی هست که توسط پنچ هیئت مدیره فعلی تاسیس شده است. علاوه بر هیئت مدیره، گروه بزرگی از داوطلبان که خانواده یارا محسوب می شوند در اداره یارا و برگزاری برنامه ها حضور فعال دارند. همچنین مشاوران یارا در مراحل مختلف یارا را حمایت کرده اند. یارا همیشه از همکاری داوطلبین استقبال می کند.

فعالیت کانون یارا محدود است به برگزاری کنفرانس سالانه، و یا این که فعالیت های  دیگری هم دارد؟

کنفرانس سالانه در حال حاضر بزرگترین برنامه یارا است. علاوه بر این کنفرانس، یارا برنامه های تخصصی دیگری نیز در طول سال برگزار می کند. در اولین سال تأسیس یارا، سمیناری در مورد حضور و کار در هیئت امنای سازمان های انتفاعی و غیرانتفاعی با حضور سخنرانان با تجربه در این زمینه برگزار شد. امید ما بر این است که در سال های آتی برنامه های متنوع تری ارائه کنیم.

این دومین برنامه  سالانه ی کانون است. عنوان این کنفرانس”همایش زنان پیشگام ایرانی کانادایی” است، آیا فعالیت یارا مختصِ جامعه ایرانی- کانادایی ست و یا فراتر از کانادا را در برمی گیرد؟

گرچه اکثر شرکت کنندگان و سخنرانان یارا تا به حال ایرانیان کانادایی بوده اند، یارا پذیرای ایرانیان از اقصی نقاط جهان است. به طور مثال، خانم شهره آغداشلو و شهلا اتفاق که از سخنرانان برنامه ۲۰۱۹ هستند، ایرانیان امریکایی هستند. امیدوار هستیم که در آینده بتوانیم ایرانیان از نقاط مختلف جهان را به عنوان شرکت کننده و سخنران در کنار هم داشته باشیم. یارا با آغوش باز پذیرای هر کسی است که قصد یاری داشته باشد.

چگونه سخنرانان برگزیده می شوند و روند این گزینش چیست؟

بر اساس پرسشنامه ای که در پایان کنفرانس سال ۲۰۱۸ از شرکت کنندگان جمع آوری شد، مشخص شد بخش بزرگی از آنان علاقمند به جلساتی هستند که متمرکز بر یک موضوع تخصصی باشند. به همین دلیل، در طراحی این کنفرانس دو پنل، یکی متمرکز بر کارآفرینی و دیگری متمرکز بر تحول اجتماعی، در نظر گرفتیم. در مرحله بعد درطول چند ماه برای یافتن سخنرانان مناسب جستجو کردیم. در این جستجو علاوه بر نظر هیئت مدیره، اعضا خانواده یارا و مشاوران یارا، از منابع دیگر از جمله منابع خبری ایرانی و غیر ایرانی استفاده کردیم تا کسانی را که در زمینه های مرتبط موفقیتهایی در سطح ملی کسب کرده اند را شناسایی کنیم.

در این برنامه چند نفر سخنرانی می کنند، و چه موضوعاتی پوشش داده می شود؟

مجری این برنامه تینا یزدانیان، گزارشگر City News، است. برنامه متشکل از ۹ سخنران و سه مصاحبه گر می باشد. این افراد در قالب دو جلسه پنل، یک جلسه گفت گو و یک سخنرانی نظرات خود را با حضار در میان خواهند گذاشت.

در جلسه گفت و گو با دکتر جینا پروانه کودی، مدیر ارشد در حوزه مهندسی و نیکوکار، سمیرا محی الدین با ایشان در مورد مسیر شغلی موفق ایشان و چالشهای کار در حوزه‌ مردانه ی  ساخت و ساز گفت و گو خواهد کرد. به همین صورت، شهره آغداشلو هم در مراسم گشایش برنامه از مسیر شغلی پربار خود خواهد گفت.

هدی پریپوش، بیتا دعاگو، چکامه شفیعی، و الی ایوب زاده در پنل کارآفرینی که توسط رکسانا توانا هدایت می‌شود تجربه خود را  در ساختن کسب و کارهای موفق بیان خواهند کرد.

شهلا اتفاق، شرمین ایزد پناه کروز، و فریناز لاری درجلسه تحولگران که توسط مهرداد آرین‌نژاد هدایت خواهد شد، تجربه های خود را برای ایجاد تحول اجتماعی مطرح خواهند کرد.

متأسفانه در کنفرانس های اختصاصی زنان معمولا تعداد مردان شرکت کننده کم رنگ است، برای این معضل آیا یارا تدبیری اندیشیده است؟

موضوع مشارکت مردان از ابتدای تأسیس یارا همیشه در نظر گرفته شده است. به همین دلیل هیئت مدیره یارا با حضور مردان و زنان شکل گرفته است. به طور مشابه، داوطلبان یارا نیز متشکل از مردان و زنان هستند. بعلاوه ما از آقایان نیز به عنوان سخنران استفاده کرده ایم. به طور خاص، سام سیف از سخنرانان گذشته برنامه ی ما بوده است و مهرداد آرین نژاد یکی از پنل های کنفرانس سال ۲۰۱۹ را هدایت خواهد کرد. به همین ترتیب ما در اطلاع رسانی کنفرانس ها سعی کرده ایم که مردان را نیز به حضور تشویق کنیم و خوشحالیم که در برنامه های گذشته نزدیک به ۱۵ درصد حاضران مرد بوده اند.

امید ما بر این است که در آینده مردها حضور پررنگ تری در کانون یارا داشته باشند. همه ما بر این باور هستیم که رشد اجتماعی و حرفه ای زنان یک مسئله زنانه نیست و با حمایت مردان پیشرفت در این زمینه سریع تر خواهد بود.

اگر احیانا زنان جوان و یا دانشجویانی بخواهند در این کنفرانس شرکت کنند اما توان مالی  نداشته باشند، یارا توانسته راهکاری پیدا کند مثلا تخفیف های دانشجویی و یا اسپانسری تا آنان از حضور در چنین کنفرانسی محروم نشوند؟

بله یارا همیشه تخفیف های قابل توجهی برای دانشجویان در نظر گرفته است. همانطور که می دانید یارا یک سازمان غیر انتفاعی جوان است که توانایی مالی بسیار محدودی دارد. تلاش ما بر این است که به دلیل محدودیت مالی کیفیت برگزاری برنامه ها پایین نیاید و همسطح با برنامه های مشابه در جامعه کانادایی ارائه شوند. متاسفانه هزینه برگزاری چنین برنامه هایی بسیار سنگین است. ما تلاش کرده ایم که قیمت بلیت را در حداقل ممکن تعیین کنیم. از افراد و سازمان هایی که با حمایت مالی خود این امر را برای ما ممکن کرده اند سپاسگزاریم.

علاوه بر حامیان کلی، ما هر سال گروهی حامی بلیت دانشجویی جذب می کنیم. بسیار خوشحال هستیم که در دو سال گذشته با کمک این دوستان موفق شده ایم به تمامی دانشجویانی که ابراز علاقه به حضور در کنفرانس کرده اند بلیت با تخفیف دانشجویی (که بسیار ارزان تر از بهای معمول است) ارائه کنیم. از این فرصت استفاده می کنیم تا از حامیان بلیت دانشجویی امسال، حسین عموشاهی، مریم غیایی، Options Development و رکسانا صالحی تشکر کنیم.

دوستان خسته نباشید. به امید برگزاری یک کنفرانس موفق و مفید دیگر.

دومین همایش زنان پیشگام ایرانی کانادایی کانون یارا- همین یکشنبه ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹ از ساعت۹ صبح تا سه بعدازظهر

در The Globe &Mail Centre

برای اطلاعات بیشتر و تهیه بلیت به سایت یارا yarasociety.eventbrite.ca مراجعه کنید