آن زمان ها گذشت که انتقال اطلاعات به کندی صورت می گرفت و خبرگزاری ها بایستی با تلاش و کوشش فراوان یک رویداد را به مراکزخبری خود منتقل می کردند و ایشان در رسانه های خبری از قبیل تلویزیون- رادیو و روزنامه آن را منتشر می نمودند. امروزه کاملا اوضاع به نحو دیگری است هر شخصی با دسترسی به شبکه های اجتماعی قادر است خبرهای مهم را همزمان در سراسر دنیا برای همه مخابره نماید از این رو مردم روی اسم نیک و شهرت خوب و نشان تجاری معروف بسیار حساس هستند چون به قول معروف هر چه ظرف چندین سال زحمت کشیده و به دست آورده اند می تواند با یک خبر، عکس، یا نقطه نظر نامناسب از بین برود این گونه موارد را قطعا بسیار شاهد بوده اید.  

در ۴ سپتامبر ۲۰۱۲ اداره بازرسی و نظارت غذایی کانادا اعلام کرد که در یکی از محصولات شرکت تولید گوشت آلبرتا اثری از “ایبولا” پیدا کرده و پیرو این مساله متأسفانه ۱۸ نفر در کانادا و آمریکا به بیمارستان منتقل شدند. فقط طی ۲ هفته تمام محصولات این شرکت شامل ۱۸۰۰ نوع تولیدات گوشتی و پروتئینی از بازارهای کانادا و آمریکا جمع آوری شد و میلیون ها دلار خسارت مستقیم و هزینه های دادرسی به شرکت یاد شده تحمیل شد و بعد از مدت کوتاهی ورشکست گردید.

از این گونه موارد بسیار دیده شده و پرونده هایی در  دادگاه ها موجود است. سئوال این است که آیا “نام نیک و نشان تجاری معروف” را می توان به نحوی به سهام ربط داد و عنوان کرد که هر موقع سهام افت کرد لذا آن موقع می توان از شرکت بیمه ادعای غرامت کرد چون اسم نیک شرکت به خطر افتاده و برای همین مطلب هم هست که سهامش افت نموده است؟

پاسخ منفی است چرا که عوامل دیگری هم می توانند دخیل باشند. پس این ریسک خاص به چه چیزی می تواند متصل باشد؟

خانم تینا گاردینر مدیر ارشد و مسئول جامعه مدیران ریسک کانادا معتقد است که از روی عوامل زیر می توان روند منفی و مثبت را در ریسک ” نام نیک و نشان تجاری معروف” تشخیص داد و سپس تصمیم گرفت که آن را بیمه نمود:

۱-محصول و خدمت ارایه شده: بررسی نظرات مشتریان بعد از خرید کالا و خدمات طی ۲ الی ۵ سال

۲- نو آوری و ابداع و تطبیق پذیری با نظرات مشتریان: آیا کالای جدید با خواسته مشتریان منطبق است.

۳- نظرات و رضایت پذیری کارکنان از شرکت و نشان تجاری: از آنجا که نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر ارگان و نهاد اقتصادی است لذا عدم رضایت ایشان اثر بدی روی همه طرفین جامعه  دارد.

۴- مسئولیتهای شرکت تجاری– آیا این مسئولیت ها برای جامعه مشخص شده و وظایف داوطلبانه- انسان دوستانه –  مشارکت مدنی و خیرخواهانه را انجام داده.

۵- گزارشات مالی شفاف- آیا شرکت تجاری و مارک معروف گزارشات مالی خود را شفاف برای جامعه ارایه داده است و از مازاد سود خود به نحوی در برنامه های عامل المنفعه شرکت کرده.

بعد از بررسی تمامی عوامل یاد شده بایستی عنوان نمود که شرکت تجاری و نشان معروف آیا در حفظ و بقای سلامتی جامعه کوشش کرده و در زمان تولید و ارایه خدمت به حفظ محیط زیست از قبیل هوا- آب و طبیعت توجه داشته است یا خیر.

علیرغم اینکه ریسک ” نام نیک و نشان تجاری معروف” بسیار برای صنعت بیمه جدید است، ولی با توجه به نیاز بیمه نمودن آن کارشناسان مربوطه در صدد هستند که از ابزارهای ریاضی استفاده کرده تا بتوانند نرخ بیمه مناسبی برای آن پیدا کنند.  توجه داشته باشید که اولین مشتریان این محصول بیمه ای شرکتهای چند ملیتی و بزرگ هستند که شاید حق بیمه برایشان در اولویت بررسی نباشد.

باید نظاره گر بود و شاهد پوششهای جدید بیمه ای در سال ۲۰۲۰ باشیم.

آرزومند سلامتی- شادی و موفقیت شما عزیزان