شهروند ـ آرش عزیزی: در زمان نشست گروه ۲۰ که در تابستان امسال در تورنتو برگزار شد شاهد بزرگترین دستگیری توده‌ای تاریخ کانادا و اتهامات متعدد در مورد «توحش پلیسِ» تورنتو بودیم. با گذشت چند ماه از آن اتفاقات، سر و صداها شاید به نظر خوابیده باشد اما موضوع همچنان روی میز دولت‌های شهری و استانی و فدرال هست و آسیب‌دیدگان واقعه همچنان به دنبال پلیس تورنتو هستند.

سه‌شنبه این هفته تورنتو استار بخش اعظم صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده بود و تیتر زده بود: «اکنون چه می‌گویی، رئیس (پلیس تورنتو) بلر؟»

پس از این تیتر ستونی از سوی روزی دی‌مانو، که به هیچ وجه سابقه‌ای چپ‌گرا ندارد و طرفِ‌ معترضان علیه جی ۲۰ را هم نگرفته بود، به پیدا شدن ویدئویی که به روشنی نشان می‌دهد پلیس‌ها تظاهرکننده‌ای به نام آدام نوبادی را زیر ضرب گرفته‌اند، اشاره می‌کند و از بیل بلر، رئیس پلیس تورنتو، پاسخ طلب می‌کند.

روزِ دوشنبه این هفته در ضمن شاهد بودیم یکی از معتبرترین روزنامه‌نگاران کانادا، استیو پیکین، مجری و برنامه‌ساز ارشد تلویزیونِ انتاریو، در اتاوا در کمیته‌ای پارلمانی شهادت داد و «توحش پلیس» را تایید کرد. پیکین گفت: «اگر توحش پلیس را اعمالِ به کلی غیرضروری و بیش از حد خشونت برای دستیابی به چیزی که می‌توانست بدون آن به دست بیابد تعریف کنیم، من آن شب شاهد آن بودم».

پیش از برگزاری جلسه کمیته، ان.دی.پی اعلام کرده بود تنها تحقیق کامل و علنی است که می‌تواند بر ماجرای زیر پا گذاشتن وسیع حقوق مدنی در زمان برگزاری نشست گروه ۲۰ در تورنتو نور بتاباند.

پیکین در سخنان خود به تجمع معروف مقابل هتل نووُتل در مرکز تورنتو اشاره کرد که در آن‌جا حضور داشته. او تعریف کرد چگونه پلیس تورنتو به خبرنگار مستقلی که کارتِ روزنامه‌ی مشهور گاردینِ لندن را به همراه داشته حمله کرده. پیکین گفت: «کارتش را گرفت چون می‌خواستند ببینند همان کسی هست که می‌گوید هست یا  نه. دو افسر پلیس نگهش داشته بودند. مدام حرف می‌زد، اما فحش نمی‌داد. یک افسر یک دستش را گرفت. افسر دیگری دست دیگرش را. افسر سوم پیش او آمد و خیلی راحت سه بار به او گفت خفه شود و به شکمش مشت زد. افتاد روی زمین. همان افسر با پشت آرنج او را زد و از پشت روی زمین انداخت.»

دو نفر از دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا که در آن آخرهفته برای شرکت در اعتراضات به تورنتو آمده بودند و در حمله به خوابگاه‌های دانشگاه تورنتو دستگیر شدند، نیز برای کمیته صحبت کردند و تعریف کردند که چطور ساعت‌ها در سلولی پر از ادرار و مدفوع در زندانی در شرقِ تورنتو ایستاده‌اند و بعدا هیچ اتهامی علیه‌شان مطرح نشده است.

دان دیویس، نماینده نیودموکراتِ ونکوور-کینگزوی، در کنفرانسی خبری که در پارلمان هیل برگزار شد اعلام کرد که در صورت عدم برگزاری تحقیق کامل دولتی باید پذیرفت که کانادا دارد به دولت پلیسی بدل می‌شود.

پیش از این شاهد بوده‌ایم که ان.دی.پی در تمام سطوح تنها حزبی است که خواهان چنین تحقیقی شده است. آندریا هروات، رهبر ان.دی.پیِ انتاریو، نیز پیش از این لایحه‌ای در تقاضای تحقیقات کامل را به کوئینز پارک آورده بود، اما با مخالفت هم دولت لیبرال و هم اپوزیسیونِ محافظه‌کار مواجه شد.