شهروند ـ آرش عزیزی: کارول جیمز، رهبر حزب نیودموکرات بریتیش کلمبیا و رهبر رسمی اپوزیسیون در این استان، پس از هفته‌ها جنجال و کشمکش درون این حزب روزِ دوشنبه از سمت خود استعفا داد. او هفت سال رهبر ان.دی.پی بود و در تمام این دوران رهبر اپوزیسیون رسمی غربی‌ترین استان کانادا نیز بود.

تصمیم خانم جیمز در حالی از راه می‌رسد که جناحِ چپ این حزب و بسیاری از فعالان آن مدت‌ها است مخالفت خود را با جیمز اعلام کرده و خواهان استعفای او شده بودند. اوجِ این مخالفت وقتی از راه رسید که جنی کوآن، نماینده چینی‌تبار ونکوور، به همراه ۱۲ نفر دیگر از جیمز خواسته بودند استعفا دهد. او در سخنرانی استعفای خود گفت پس از چند هفته تلاش برای «بازگرداندن وحدت به حزب»‌ تصمیم گرفته با استعفا «بهانه‌ای»‌ به ۱۳ نماینده مخالف‌، که عموما جناح چپ حزب را تشکیل می‌دادند، ندهد و کنار رود.

جیمز گفت: «ان.دی.پی در حال حاضر با این نزاعات درونی نمی‌تواند خود را به عنوان بدیلی برای دولت ارائه کند. می‌دانم افرادی هستند که این‌را به عنوان پیروزی قلدرها می‌دانند، اما چاره‌ی دیگر دیدن ترک ۱۳ نفر و در نتیجه خرج وقت و انرژی حزب ما برای بازسازی آن حوزه‌ها بود و این نمی‌ارزید».

جیمز که با خبرنگاران در دفتر پارلمانی خود دیدار می‌کرد مدعی شد که مسئول نزاع‌های ایجاد شده او نیست و گفت منتقدان او «منافع شخصی را پیش از نفع عمومی» قرار داده‌اند و گفت همه تلاشش را برای حل اختلافات کرده است.

مخالفان جیمز مدت‌ها است که به سیاست‌های او، که آن‌را چرخش به راست نامیده‌اند، و شیوه مدیریت حزب توسط او معترضند. ۱۳ عضو مجلس که خواهان استعفای او شده بودند برنامه‌ی مشترکی ندارند و گرچه جنی کوآن چهره اصلی آن‌ها دانسته می‌شود، خود او مشخصاً گفته نمی‌خواهد نامزد رهبری حزب شود. فصل مشترک این ۱‍۳ نفر این اتهام بوده است که خانم جیمز نتوانسته از بحران‌های مداوم دولت لیبرالِ استان برای به قدرت رسیدن حزب‌شان استفاده کند و اگر او در انتخابات بعدی هم رهبر باشد، حزب شکست می‌خورد.

کار وقتی به اوج خود رسید که دو هفته پیش سه نفر از نمایندگان نیودموکراتِ مجلس به دیدار خانم جیمز در ونکوور رفتند و ضرب‌الاجلی پیش روی او گذاشتند: نامه‌ای با امضای ۱۳ نماینده که می‌گفت اطمینان به او را از دست داده‌اند و ۲۴ ساعت به او وقت دادند تا استعفا دهد و کنوانسیون رهبری برگزار کند. جیمز این حرکت را «قلدری» نامید و حاضر به تسلیم نشد و وعده داد که با آن‌ مقابله خواهد کرد. سپس ماجرا را به شورای استانی، که بین دو کنوانسیون عالی‌ترین نهاد رهبری حزب است، برد و رای ۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان را دریافت کرد که نشان از حمایت اتحادیه‌های کارگری از او داشت.

ماجرا اما خاتمه نیافت. جنی کوآن رسما مقاله‌ای در روزنامه نوشت و مجددا خواهان استعفای جیمز شد. ۱۳ نماینده دیگر نیز گفتند از این خواسته او حمایت می‌کنند و اگر جیمز او را اخراج کند، آن‌ها هم خواهند رفت. در آخر هفته‌ای که گذشت شاهد بودیم که طرفداران جیمز در دفتر مرکزی فدراسیون کارگران بریتیش کلمبیا (بی سی فد)‌ گرد آمده بودند و مخالفان (از جمله ۴۰ درصدِ نمایندگان حزب در مجلس) در دفتر اتحادیه استیل‌ورکرز. رهبران کارگری دو گروه، به ترتیب جیم سینکلر و استیو هانت، تمام آخر هفته در تلاش برای حل اختلافات بودند و مشخص است که در نهایت جیمز مجبور شده تن به تقاضای جناح چپِ حزب دهد و کنار رود.

این هفته شاهد بودیم سرمقاله‌های روزنامه‌های بستر اصلی در سراسر بریتیش کلمبیا و کانادا به جنی کوآن و مخالفان رهبری حمله کرده و از جیمز تقدیر کرده‌اند.

قرار است جیمز تا آخر سال جاری در رهبری باقی بماند تا این‌که در ماه ژانویه جانشین موقت او انتخاب شود و سپس پس از چند ماه کنوانسیون رهبری برگزار شود.

با این حساب هر دو حزب اصلی بریتیش کلمبیا در یک زمان کنوانسیون رهبری برگزار خواهند کرد. پیش از این شاهد بودیم که گوردون کمپبل، رهبر حزب لیبرال و نخست‌وزیر استان، پس از کارزاری توده‌ای علیه مالیات هماهنگ فروش (اچ اس تی)‌ مجبور به استعفا و تن دادن به کنوانسیون رهبری شد. تا به حال پنج نفر نامزدی خود برای جانشینی کمپبل را اعلام کرده‌اند. جانشین کمپبل تا سال ۲۰۱۳، که زمان انتخابات بعدی است، نخست‌وزیر خواهد بود.