صدای امریکا: شبکه فاکس نیوز به نقل از فعالان عراقی می گوید ایران کاری کرده که در کشور خودشان با آنها مانند «بیگانگان» رفتار می‌شود.

به گزارش این شبکه، عباس ناجی، معترض ۲۴ ساله عراقی که قبلا در شهر ناصریه در بخش گردشگری کار می کرد و حالا قادر به پیدا کردن شغل نیست، به فاکس نیوز گفته است که شبه نظامیان مورد حمایت ایران معترضان را با آب داغ می سوزانند و به سمت آنها گلوله و گاز اشک آور شلیک می کنند.

او گفته است که عراقی ها مخالف موجودیت این شبه نظامیان هستند، چون آنها تهدیدی برای مردم عراق به شمار می روند.

عباس ناجی گفته است که معترضان مصمم هستند که به جنبش خود ادامه دهند، چرا که آنها به شغل و خدمات بهتر نیاز دارند.

به نوشته تارنمای فاکس نیوز، بسیاری از معترضان شبه نظامیان موسوم به حشدالشعبی را، که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش تشکیل شد، به اقداماتی مانند حمله به معترضان بنا بر دستور رژیم جمهوری اسلامی، و همچنین به فعالیت های درآمدزا و حفاظت از سیاست مداران فاسد و اقدامات خلاف بدون ترس از مجازات متهم می کنند.

ایالات متحده بارها گفته است که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از گروه های تروریستی و شورشی، عامل بی ثباتی در خاورمیانه است. جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروی قدس عملا رهبری گروه های شبه نظامی شیعه در عراق را برعهده دارد.

این دخالت های جمهوری اسلامی حتی موجب شد که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت به عراق سفر کند. او همان زمان در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت هدف از سفر از پیش اعلام نشده او به عراق گفت‌وگو با مقام‌های عراقی درباره تهدیدهای ایران علیه منافع ایالات متحده در این کشور بود.

معترضان عراقی می‌گویند جمهوری اسلامی سعی دارد مشابه تجربه تضعیف ارتش خود و تقویت سپاه را در عراق با تضعیف ارتش رسمی آن کشور و تقویت حشد الشعبی انجام دهد.

اعتراض به نقش جمهوری اسلامی در عراق بی سابقه نیست. شهریور سال گذشته نیز معترضان کنسولگری ایران در بصره عراق را آتش زده بودند.