اتحادیه جهانی مستندسازان در آیین همه ساله معرفی بهترین فیلم مستند جهان که امسال در بورلی هیلز لس آنجلس برگزار کرد، برندگان این دوره را اعلام کرد.

اعضای اتحادیه جهانی مستندسازان جهان فیلم Waste land «زمین باطله» را شایسته دریافت عنوان  بهترین فیلم سال ۲۰۱۰ جهان دانسته و هردو جایزه «پره لورنتز» و «بهترین مستند بلند» را به این فیلم اهدا کرد.

«زمین باطله» ساخته لوسی واکر با همکاری کارن هارلی و یواو خاردیم است که حاصل سه سال کار بر روی زباله های تلنبار شده در هاردیم گراماچو در حومه ریودوژانیرو پایتخت آرژانتین است که بزرگترین مرکز دفن زباله در جهان بشمار می آید.

شمار انبوهی از فقرای زاغه نشین پیرامون این بزرگترین زباله دانی جهان از راه بازیابی زباله ها گذران زندگی می کنند.

اهالی این زاغه نشین حومه ریو می گویند: ما زباله جمع کن نیستیم؛ بلکه کار ما بازیابی اشیا و مواد مصرفی ای ست که بی استفاده مانده دور ریخته شده اند.

این کارگران عموما بابت کارشان روزانه بین بیست تا بیست و پنج دلار درآمد دارند.

شبکه بزرگی از خریداران بزرگ، میان مایه و خرده پای بازیافتی ها پیرامون این زباله دانی بزرگ جهان گردآمده و حاصل کار گردآورندگان را خریداری می کنند.

این فیلم مستند با به تصویر کشیدن انبوه زباله ها مسئولیت انسان ها در بی دقتی در خرید و مصرف بی رویه را یادآوری می کند.

اسکار وایلد نویسنده انگلیسی یکبار نوشته بود: «انسانهای امروزی به خوبی بهای هر کالایی را می دانند؛ اما ارزش آن را نه.» که فیلم سرزمین باطله مصداق بارز این گفتاورد اسکار وایلد است.

نام اصلی فیلم از عنوان کتاب شعری به همین نام از تی اس الیوت شاعر انگلیسی گرفته شده که در اصل نام سرزمین باطله را در برابر سرزمین موعود قرار داده بود.

فیلم سرزمین باطله پیش از این برنده جایزه بهترین فیلم تماشاگران جشنواره برلین و برنده جایزه ویژه سازمان عفو بین الملل و همچنین جشنواره ساندنس شده بود.