صدای امریکا: سازمان عفو بین الملل با انتشار یک فراخوان، خواهان اقدام فوری نسبت به وضعیت زهرا محمدی، فعال مدنی زندانی در ایران، شد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست او را بی قید و شرط آزاد کنند.

سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه ۲۲ آبان، با انتشار این فراخوان نوشت این فعال مدنی کُرد و از اعضای انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» که به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیزش به منظور تواناسازی اعضای اقلیت کُرد مورد اجحاف گرفته است در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد.

به گزارش این نهاد حقوق بشری، او که از طریق آموزش زبان کُردی به اعضای اقلیت کُرد به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده، در حال حاضر در زندان از ناراحتی معده رنج می‌برد و به دلیل مشکلات گوارشی که پیش از زندانی شدن داشته، نیازمند مصرف دارو است، اما در زندان به داروی خود دسترسی ندارد.

سازمان عفو بین الملل با انتشار این فراخوان از مردم و فعالان حقوق بشر سراسر دنیا خواست که با نوشتن نامه‌ای به محمد جباری، دادستان کل سنندج با زبان و قلم خود و الهام گرفتن از این فراخوان نسبت به آزادی زهرا محمدی فعال مدنی زندانی واکنش نشان دهند و خواهان آزادی بی قید و شرط او شوند.

همچنین در نامه پیشنهادی این سازمان خطاب به مقامات ایرانی خواسته شده که اطمینان حاصل کنند که زهرا محمدی، تا زمان آزادی‌اش، از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در امان می‌ماند و می‌تواند به طور مستمر با وکلا و خانواده‌اش ملاقات کند و از مراقبت‌های پزشکی مناسب، از جمله هرگونه درمان تخصصی مورد نیازش، برخوردار شود.

پیشتر وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشش اعلام کرده بود که این فعال مدنی اوایل مهر ماه سال جاری پس از چهار ماه بازداشت توانست با خانواده خود ملاقات داشته باشد و در این ملاقات اعلام کرده است که از ابتدای بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته تا به «همکاری و ارتباط با حزب دموکرات» اعتراف کند.

این فعال مدنی اهل دهگلان، که مدت ده سال در سنندج و روستاهای اطراف این شهر مشغول به تدریس زبان کردی بوده است، روز پنج شنبە ٢ خرداد توسط نیروهای ادارە اطلاعات سنندج به همراه دو عضو دیگر انجمن نوژین در منزل شخصی خود بازداشت شد.

انجمن نوژین یکی از انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی استان کردستان است که از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است و در چندین شهر این استان از جمله سنندج، کامیاران، دهگلان، سقز، و بانه فعالیت دارد.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.