صدای امریکا: در ادامه درگیری ‌ها در عراق تنها در اعتراضات روز یکشنبه ۳ آذرماه دست کم ۱۳ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته مقامات امنیتی و پزشکی هفت نفر از معترضان در استان جنوبی بصره و در نزدیکی بندر ام قصر کشته شدند. ماموران امنیتی بر معترضان در این منطقه آتش گشوده و از گاز اشک آور استفاده کرده بودند.

یک مقام امنیتی در بصره به این خبرگزاری گفته است که روز یکشنبه یکی از بدترین روزهای اعتراضات در این کشور بوده که دست کم ۱۵۰ نفر در این روز زخمی شدند.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که چهار معترض نیز روز گذشته در استان ناصریه کشته شدند و دو معترض دیگر نیز شهرهای نجف و دیوانیه کشته شده‌اند.

در اعتراضات روز گذشته معترضان در بصره اقدام به آتش زدن لاستیک ها در مرکز شهر کرده بودند و جاده های منتهی به ام قصر که بندر اصلی واردات کالا در عراق محسوب می شود را مسدود کردند به طوری که فعالیت های تجاری در این منطقه تعطیل شده بود.

اعتراضات در عراق در حالی ادامه دارد که شمار کشته شدگان این اعتراضات علیه فساد، بیکاری، خدمات ضعیف و همچنین دخالت خارجی، بیش از ۳۰۰ نفر گزارش شده است.

معترضان، بخصوص در پایتخت این کشور، که در ابتدا خواستار مبارزه با فساد، بیکاری و مشکلات اقتصادی بودند، بعد از سرکوب اعتراضات در برخی شهرها مطالبات‌شان را به کناره‌گیری دولت عراق از قدرت افزایش دادند.

معترضان عراقی همچنین می‌گویند جمهوری اسلامی سعی دارد مشابه تجربه تضعیف ارتش خود و تقویت سپاه را در عراق با تضعیف ارتش رسمی آن کشور و تقویت حشد الشعبی، یا بسیج مردمی عراق، انجام دهد.