عدالت برای ایران: آمار تعداد معترضانی که در اعتراضات سراسری اخیر در ایران توسط نیروهای امنیتی و انتظامی به قتل رسیده‌اند، رو به افزایش است. شب گذشته (دوشنبه چهارم آذر) ایران وایر به نقل از یک منبع مطلع در وزارت کشور ایران که نامش فاش نشده تعداد معترضان کشته شده را ۲۱۸ نفر اعلام کرده است.

به گفته این منبع آگاه در نتیجه اعتراضات سراسری اخیر همچنین تنها در چهار روز نخست اعتراضات بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر بازداشت شده ‌اند. آماری که بر اساس گزارش‌های سازمان عفو بین الملل اکنون به هفت هزار نفر رسیده است.

عفو بین‌الملل همچنین روز گذشته کشته شدن دست کم ۱۴۳ نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی را تایید کرده بود.

انتشار این آمار در حالی است که با توجه به اعمال محدودیت شدید بر اینترنت و همچنین عدم اطلاع رسانی مقامات قضایی و امنیتی در ایران، تعداد واقعی جان باختگان و بازداشتی‌ها قطعا بیشتر است.

نکته مهم اما اشاره این منبع آگاه به نقش یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در این سرکوب و کشتار گسترده است. ایران وایر به نقل از این مقام نوشته که مسئولیت سرکوب معترضان در سراسر کشور بر عهده قرارگاه امنیتی امام علی سپاه پاسداران بوده است. او گفته: «سردار سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه مرکزی امنیتی امام علی اجازه تام تیر داشته و در کشتار معترضان در سراسر کشور، مسئولیت مستقیم داشته است.»

اما غلامحسین غیب پرور کیست و چه نقشی در نقض گسترده حقوق بشر در ایران دارد؟

غلامحسین غیب پرور فرمانده فعلی قرارگاه امنیتی امام علی از اصلی ترین مهره‌های سپاه پاسداران برای سرکوب اعتراضات در ایران به شمار می‌رود. او پیش از این، از دی ماه ۹۵ تا تیر ماه سال جاری برای مدت سه سال ریاست و فرماندهی سازمان بسیج را بر عهده داشت.

فرماندهی غیب پرور بر بسیج با اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ در ایران مصادف شد.  بسیج تحت هدایت غیب پرور نقشی مهم را در سرکوب و برخورد خشن با معترضان در سال ۹۶ ایفا کرد.

اسماعیل کوثری که خود در آن زمان مسئولیت قرارگاه ثارالله تهران را بر عهده داشت در مورد نقش بسیج در سرکوب معترضان گفته بود: «با همت بلند نیروی انتظامی و عزیزان بسیج که از بعد از ظهر دیروز به کمک عزیزان نیروی انتظامی رفتند، امنیت خوب و پایداری در سطح شهر تهران برقرار شده است.»

در اسفند ۱۳۹۶، عدالت برای ایران با ارسال مستنداتی مستدل از جامعه جهانی خواست تا مجازات‌هایی را علیه غیب‌پرور به دلیل نقش وی در قتل و برخورد خشونت ‌آمیز با معترضان در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ اعمال کند.

حضور اصلی غیب پرور در جایگاه سرکوبگر معترضان در اعتراضات مردمی اخیر اما به شهریور ماه سال جاری و انتصاب او به عنوان فرماندهی قرارگاه امنیتی امام علی باز می‌گردد. این قرارگاه که صرفا با هدف مبارزه و برخورد با اعتراضات مردمی از سوی سپاه پاسداران در سال ۹۰ تشکیل شد، مسئولیت سرکوب نظام‌مند و سازمان یافته با اعتراضات مردمی را بر عهده دارد. یعنی همان قرارگاهی که با فرماندهی غیب پرور نقش اصلی را در برخورد با معترضان اعتراضات اخیر و کشتار گسترده آنان داشته است.

نکته مهم در مورد غیب پرور این است که او جدای از نقشی که در نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران دارد، در سوریه نیز به عنوان یک عامل اصلی در سرکوب مخالفان رژیم بشار اسد شناخته می‌شود. غیب پرور در آذر ماه سال ۹۴ از سوی محمدعلی جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران به فرماندهی قرارگاه امام حسین منصوب شد. این قرارگاه وظیفه سازمان دهی و هدایت نیروهای ایرانی در سوریه به ویژه نیروهایی که به عنوان «مدافع حرم» شناخته می‌شوند را بر عهده دارد.

پیش از غیب پرور اما فرماندهی این قرارگاه با حسین همدانی از دیگر فرماندهان سپاه بود. همدانی نیز به مانند غیب پرور نقش پررنگی در سرکوب مردم معترض و مخالفت حکومت هم در ایران و هم در سوریه داشته است.

در جریان اعتراضات سال ۸۸ و برخورد خشن نیروهای سپاه محمد رسول الله تهران با مردم معترض به ویژه در روز عاشورای سال ۸۸، فرماندهی این نیروها بر عهده حسین همدانی بود. نقشی که اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا نام وی را در لیست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار دهد. در حقیقت می‌توان گفت تجربه در سرکوب معترضان ایرانی در سال ۸۸ بود که حسین همدانی را به فرماندهی سرکوب مخالفان بشار اسد در سوریه رساند.

در مقابل نیز پس از کشته شدن حسن همدانی در سوریه در مهر ماه سال ۹۴، این غلامحسین غیب پرور بود که به عنوان جایگزین او منصوب شد. برای غیب پرور اما تجربه سرکوب در سوریه منجر به رسیدن به مسئولیت فرماندهی قرارگاه امنیتی امام علی برای سرکوب و برخورد با هرگونه اعتراضات مردمی در ایران شد.

افشاء نقش قرارگاه امنیتی امام علی سپاه و غلامحسین غیب پرور به عنوان فرمانده آن در کشتار گسترده معترضان در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران در حالی است که مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به ویژه فرماندهان سپاه پاسداران در روزهای گذشته با دروغگویی و جعل واقعیت، با ارائه روایت هایی واهی و نادرست، معترضان را به کشتن یکدیگر متهم کرده‌اند.