در دنیای دیجیتالی امروز همواره شاهد هستیم که دست اندرکاران تکنولوژی همواره در صدد هستند که تدابیری بیندیشند که این فضای مجازی هم برای همه مصرف کنندگان جذاب تر شود و هم مطمئن تر و امن تر از دنیای واقعی بتوان در آن به تحارت پرداخت.

یکی از مهمترین مواردی که به آن توجه می شود آن است که هویت افراد شامل نام و نشان – شماره های ملی – شماره کردیت کارتها- شماره حسابهای بانکی و مال و اموالشان در این میان حفظ شود و به هیچ عنوان به سرقت نرود چرا که حتی اگر کلاهبرداران اینترنتی و هکرها موفق نشوند ضرر مستقیم به هر یک از موارد یاد شده بزنند، ولی با دسترسی به هر یک از آن موارد می توانند هزینه های بسیار زیادی را به صاحبان حساب یا کردیت آنها وارد کنند که حداقل آن هزینه های وکیل و دادرسی است. در بعضی مواقع هم جرایم جانبی از طرف اشخاصی که مال یا آبرویشان خدشه دار شده آنقدر عظیم است که جبران آن بدون حمایت دولت یا سازمانهای ذیصلاح بسیار کار مشکلی است. اینجاست که نقش بیمه و تاثیر مثبت آن مشخص می گردد.

نمونه هایی از آن جمله که می توان به آن اشاره کرد شرکت معظم ” کاپیتال وان” و “اکویی فکس” بود که هکرها توانستند با دسترسی به حسابهای حدود یک میلیون نفر در آمریکا و کانادا ضررهای عظیمی را به کاربران اینترنتی وارد کنند. بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط “آر سی ام پی” پلیس کانادا در سال ۲۰۱۷ ضرر هکرها به سیستم حدود ۱۱.۷ میلیون دلار بوده و این روند در سال ۲۰۱۸ سیر صعودی داشته و به ۲۱.۲ میلیون دلار افزایش داشته است تازه این ضرر مستقیمی است که گزارش شده همانگونه که قبلا اشاره شد ضررهای غیر مستقیم و هزینه های جانبی برای تصحیح موارد کردیتی و برگرداندن شرایط به نقطه اولیه شاید به همین میزان خسارت وارد کرده باشد که در این گزارشات نیست.

بیمه منازل مسکونی و پوشش بیمه دزدی هویت مالک/مالکین: شاید اکثر صاحب خانه ها به این نکته مهم توجه نکنند که هکرها با دسترسی به حسابهایشان در بانکها قادرند مشخصات وام بانکی ایشان را هم سرقت کنند و یا وام دوم و سوم به نام ایشان از بانکها و مراکز مالی دیگر اخذ کنند یا اگر وامی هم نداشته باشند حتی در مواردی دیده شده که خانه را به شخص دیگری فروخته اند و اینجاست که هزینه های دادرسی و هزینه وکیل می تواند رقم بسیار بالا و بزرگی را تشکیل دهد. یک مقام آگاه به صورت غیر رسمی از تشکیل حدود ۱۶۰۰۰ پرونده در این زمینه در دهه گذشته خبر می داد که حتی بعضی از مالکین- خانه خود را با رای دادگاه از دست دادند چون قادر نبودند از توانایی وکیل مجرب بهره داشته باشند. حق بیمه این پوشش برای ۵۰ الی ۱۰۰ هزار دلار هزینه های وکیل و دادرسی برای شرکتهای بیمه مختلف بین ۲۵ الی ۱۰۰ دلار در سال است.

بیمه سایبر “عدم فرمان شناسی” کامپیوتر برای بیزینس: برای صاحبان بیزینس و کسانی که در اینترنت به تجارت دیحیتالی مشغول هستند موضوع شکل متفاوتی دارد به این معنی که هر فعال اقتصادی ملزم شده و مسئول است تا در حفظ نام و نشان و شماره حسابهای مشتریان خود بالاترین توان خود را به خرج دهد تا هکرها نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و هر ضرر و زیان حاصله به مشتریان بایستی توسط صاحب بیزینس تمام و کمال جبران شود از این رو این پوشش در بیمه های مسئولیت جامع بیزینس توسط شرکتهای بیمه ارایه می شود و تمامی هزینه های وکیل و دادرسی و موارد جانبی را تامین می نماید حق بیمه آن برای ۱۰۰ هزار دلار در هر شرکت بیمه متفاوت است ولی بین ۱۵۰ الی ۲۵۰ دلاردر سال میباشد.  

البته با پیشرفت تکنولوژی و راههای جدیدی که هکرها ابداع می کنند هر روز هم کار ناظران سخت تر می شود و هم امکان بالا رفتن حق بیمه ها بیشتر خواهد شد مگر آنکه خریداران این پوشش بیمه ای هر روز بیشتر شوند تا صندوق ذخایر مالی و اندوخته های احتیاطی هم در مقابل رشد کند.

با آرزوی سلامتی- بهروزی و موفقیت شما در همه صحنه های زندگی

, cyber insurance بیمه عدم فرمان شناسی کامپیوتر / ادوات دیجیتال

Identity theft بیمه سرقت هویت