ماموران ورودی محل دفن پویا بختیاری را بستند

صدای امریکا: همزمان با چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان ماه در ایران، گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از جو شدید امنیتی در شهرهای مختلف ایران است. همچنین گزارش‌ها حاکی است که در بهشت سکینه کرج هم ماموران برخی افراد را بازداشت کرده‌اند و اجازه ندادند که مراسم چهلم پویا بختیاری برگزار شود.

براساس ویدئوهای منتشر شده در روز پنجم دی ماه، ماموران امنیتی حضوری پر رنگ در چندین شهر ایران دارند. از جمله بهشت سکینه کرج، جایی که کشته شدگان اعتراضات در این شهر به خاک سپرده شده‌اند، با حضور پر رنگ ماموران امنیتی روبرو بود.

ویدئوهای منتشر شده نشان از آن دارد که ماموران ورودی قطعه ۲۶ مکان دفن پویا بختیاری، یکی از کشته شدگان اعتراضات، را در بهشت سکینه بسته‌اند. همچنین تصاویر منتشر شده نشان می دهد که ماموران با مردم درگیر شده و اقدام به بازداشت برخی افراد کرده اند. هنوز آماری از تعداد بازداشت شدگان در دست نیست.

پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات اخیر بود که خانواده او فراخوان سراسری برای حضور مردم در چهلم او و دیگر کشته‌شدگان را بودند.

جمهوری اسلامی خانواده این جوان کشته شده را چند روز پیش بازداشت کرد و پس از آن بود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در پیامی، دستگیری پدر و مادر پویا بختیاری را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

اعتراضات در دیگر شهرها

همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان از حضور پر رنگ بسیجیان موتور سوار در پردیس کرج دارد.

ویدئو های منتشر شده نشان از حضور پر تعدادماموران امنیتی در شهرهای اندیمشک، زاهدان، کرمانشاه، و رشت دارد.

جو امنیتی در ایران از روز چهارشنبه و در آستانه پنجم دی با اختلال و قطعی اینترنت در برخی از شهرهای ایران آغاز شد.

نت بلاکز، موسسه ناظر بر اینترنت در صفحه توئیتر خود گزارش داد شواهد از «اختلال در اینترنت موبایل» در بخش هایی از ایران از ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ایران در روز چهارشنبه ۴دی را نشان می دهد.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات از قطع ترافیک بین‌الملل خطوط تلفن‌های همراه در چند استان به دستور مراجع امنیتی خبر داده بود هر چند گزارش ایلنا دقایقی بعد از روی خروجی این خبرگزاری حذف شد.

اما چهلمین روز کشته شدن معترضان در ایران در حالی است که نه تنها مقامات جمهوری اسلامی اجازه برگزاری مراسم چهلم را به خانواده جانباختگان نداده‌اند بلکه در آستانه برگزاری مراسم یادبود کشته شدگان آبان ماه در پنجم دی، موج جدیدی از فشارهای امنیتی نیز آغاز کردند.

بازداشت خانواده پویا بختیاری یکی از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه که یک کودک ۱۱ ساله نیز در بین بازداشت شدگان است، از جمله این فشارهاست.

مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ ، نیمه شب دوشنبه دوم دی ماه توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته بود. همچنین شهناز اکملی در توئیتی روز چهارشنبه چهارم دی ماه، نوشت که به «دستور مسئولان و متولیان امنیتی و قضایی» فراخوان خود برای مراسم چهلم جان‌باختگان را لغو کرده است. خانم اکملی این توئیت را با هشتگ‌های «سکوت» و «دخترم» منتشر کرده است.

مراسم یادبود کشته شدگان در ایران در شرایطی است که حکومت جمهوری اسلامی هنوز از انتشار آمار دقیق کشته شدگان این اعتراضات سر باز می زند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی آمار کشته شدگان در اعتراضات ایران را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه‌ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

فعالان حقوق بشر از اعضای دائم شورای امنیت خواستند که با تصویب یک قطعنامه به عنوان «جنایت علیه بشریت»، سرکوب مردم در ایران را محکوم کند.