دارنده برنز جهانی کشتی پس از بازداشت در اعتراضات آبان به کانادا آمد

گزارش‌ها حاکی است که نوید زنگنه ملی‌پوش ۲۳ ساله ایران و دارنده مدال برنز جهان به کاناد مهاجرت کرده است. این ورزشکار ملی پوش در اعتراضات آبان ماه بازداشت شده بود.

نوید زنگنه

رسانه های داخل ایران روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه گزارش دادند که نوید زنگنه ملی پوش کشتی ایران به کانادا مهاجرت کرده و قرار است از این پس برای این کشور روی تشک برود.

نوید زنگنه کشتی گیر آزادکار وزن ۷۴ کیلوگرم ایران دارنده برنز امیدهای جهان ۲۰۱۸ و نقره امیدهای آسیا ۲۰۱۹ است. پیش از این خبرهایی از بازداشت این ورزشکار در اعتراضات آبان ماه منتشر شده بود.

همچنین فسخ یک طرفه قرارداد این کشتی گیر با تیم «اترک خراسان» که قرار بود با این تیم در جام باشگاه‌های جهان کشتی بگیرد،‌ پس از بازداشت شدنش در اعتراضات آبان ماه نیز خبر ساز شد.

مهدی رستم‌پور خبرنگار ورزشی درباره بازداشت این ورزشکار در کانال تلگرامی خود نوشته بود که «نوید زنگنه پس از ۱۵ روز سکوت و بی خبری، دو روز پس از رسانه‌ای شدن بازداشت شدنش از زندان فشافویه آزاد شد.»

همچنین گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن بود که این ورزشکار «در تجمعی در تهران‌پارس با تفنگ ساچمه‌ای هدف قرار گرفت و پس از مراجعه به بیمارستان بازداشت شده است.»

خبرگزاری ایسنا گزارش داد که زنگنه ۲۰ روز پیش راهی کانادا شده و قرار است حدود یک ماه تا ۴۰ روز دیگر برای نخستین بار با دوبنده کانادا در یک تورنمنت به روی تشک برود. او از سال ۲۰۲۲ نیز رسما برای کانادا در رویدادهای بین‌المللی کشتی می‌گیرد.

پیش از این نیز چند کشتی گیر ایرانی دیگر مهاجرت کرده‌اند از جمله محمدرضا آذرشکیب که دارنده مدال برنز پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۹ آسیا برای تیم ملی ایران است، فروردین امسال به تیم آذربایجان پیوست. صبا شریعتی دیگر کشتی گیر ایرانی بود که به آذربایجان مهاجرت کرد و در بازی‌های ۲۰۱۶ المپیک برای این کشور مدال برنز گرفت.

سامان طهماسبی دیگر کشتی‌کار فرنگی ایرانی است که تا کنون همراه با تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان موفق به کسب چندین مدال جهانی شده است.

روند پناهندگی ورزشکاران ایرانی به دلیل اختلافات و مشکلات مدیریتی در ورزش ایران طی سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است.