صدای امریکا: در پی جاری شدن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان وزیر راه و شهرسازی ایران، خسارات اولیه وارد شده به این استان را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. از سوی دیگر سیل‌زدگانی که در سرما و یخبندان، مانده‌اند خواهان اختصاص سهمیه نفت هستند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران، روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه گفت که بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت وارد شده به راه ها،پل ها، آب رو ها و ابنیه فنی راه های این استان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است.

بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران، بیش از ۸۰۰ راه روستایی دچار آسیب یا انسداد شده بود و هنوز حدود ۳۰ مسیر روستایی در مناطق سیل زده به طور کامل بازگشایی نشده است.

همچنین نماینده چابهار در مجلس به نقل از مدیر بحران استان خسارت اولیه وارد شده به این استان را ۱۰۰۰ میلیاردی اعلام کرده است.

ا‌حمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان هم گزارش داد که بارندگی‌های سیل آسا بیش از ۲ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان به زیرساخت‌های بلوچستان خسارت وارد کرد.

طی روزهای اخیر جنوب استان کرمان، شرق استان هرمزگان و جنوب استان سیستان و بلوچستان از ایرانشهر تا چابهار درگیر سیل شده‌اند. رسانه های داخل ایران گزارش داده‌اند «مردم شهرستان خاش سیستان و بلوچستان در شرایط سرما و یخبندان شدید و اوضاع نابسامان توزیع گاز و بالا بودن تعرفه مصرفی برق خواهان اختصاص سهمیه نفت هستند.» و در حال حاضر «در شرایط سرما و یخبندان شدید سهمیه ۲۰۰ و ۴۰۰ لیتری کفاف نیازهای مردمی را نمی دهد.»

مقامات ایران همچنین اعلام کرده‌اند که «سیل به بخش کشاورزی، مسکن و راه‌های سیستان و بلوچستان خسارت زیادی وارد کرده است.»

اما در روزهای گذشته انتقادهایی نیز به روند امدادرسانی به مناطق سیل زده وارد شده بود که یکی از دلایل آن تعیین نشدن رئیس جمعیت هلال احمر اعلام شده بود. علیرضا سلیمی نماینده مجلس ۲۳ دی ماه در این باره گفته بود که «سیل اخیر در سیستان و بلوچستان جان هزاران نفر را به مخاطره انداخته و هلال احمر بدون رئیس عملکرد نامشخصی در این مناطق دارد و کسی نیز عذرخواهی نمی‌کند.»

رسول راشکی رئیس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم مشکل اصلی کمک رسانی به مناطق سیل زده را تهیه سوخت بالگردهای این جمعیت اعلام کرد و گفت که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

برجای ماندن این خسارات سنگین در سیلاب اخیر در شرایطی است که ایران بارها با چنین حوادثی روبرو شده است اما مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی اقدام موثری برای پیشگیری از وقوع سیلاب و آبگرفتگی و پایین آوردن خسارات در شهرهای مختلف انجام نداده‌اند.

مقامات ایالات متحده نیز بارها نسبت به سوءمدیریت منابع طبیعی ایران، جنگل‌‌خواری‌‌های گسترده، و سدسازی‌های غیرضروری و بی‌برنامه، با هدف پر کردن جیب مقامات فاسد رژیم جمهوری اسلامی، هشدار داده و آن را از عوامل اصلی بروز بحران‌های زیست محیطی گوناگون، از جمله سیل‌های ویرانگر و خشکسالی‌های بی‌سابقه، برشمرده‌اند.