صدای امریکا: سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود، نوشت که سال ۲۰۱۹در آسیا سال سرکوب و مقاومت بوده است که جوانان رهبری اعتراضات را برعهده داشتند.

بنابر گزارش جدید سازمان عفو بین الملل که روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه منتشر شده است، جوانان در سال ۲۰۱۹ در سراسر آسیا اعتراضاتی که با سرکوب فزاینده علیه آزادی بیان همراه بود و برگزاری مسالمت‌آمیز اجتماعات را رهبری کردند.

در این گزارش از جمله به اعتراضات در هنگ‌کنگ علیه چین، اعتراضات دانشجویان در هند در مخالفت با مسلمان‌ستیزی و اعتراضات جوانان مخالف در تایلند، همچنین اعترضات در اندونزی و سریلانکا اشاره کرده است.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به این که بسیاری از دولت‌ها تلاش می کنند تا منتقدان خود را با اتهاماتی همچون «ارتباط با بیگانگان» سرکوب کنند، نوشت که اعتراضات در سراسر آسیا در سال ۲۰۱۹ به خشونت کشیده شد اما متوقف نشد. دولت‌ها می خواستند که این صدای اعتراضات را خاموش کنند اما جوانان در کنار هم، پیامی از سرپیچی از دولت‌هایی را به دنبال نقض حقوق بشر هستند و می خواهند جایگاه قدرت خود را تثبت کنند، ارسال کردند.

همچنین در گزارش سازمان عفو بین الملل از افغانستان در ۹ ماهه نخست سال گذشته میلادی ۲هزار و ۵۶۳ غیرنظامی کشته و ۵هزار و ۶۷۶ نفر زخمی شده‌اند.

اما در ایران نیز اعتراضات ضد حکومتی در ماه‌های اخیر نیز شدت یافته است. به طوری که پس از اعتراضات آبان ماه امسال این نهاد حقوق بشری با دریافت گزارش‌هایی، آمار اولیه از کشتار معترضان در اعتراضات آبان ماه را در بین روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه ۳۰۴ نفر اعلام کرد که در بین کشته شدگان ۱۲ کودک نیز وجود دارد.

این آمار در حالی از سوی سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده بود که پیش از این برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود که از آغاز اعتراضات ایران شاید ۱۰۰۰ نفر کشته شده باشند؛ ولی رژیم ایران اجازه اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌دهد