صدای امریکا: مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۰ بهمن به دو طرح برای محدود کردن توانایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در وارد شدن به جنگ با ایران رای مثبت داد.

به گزارش شبکه آمریکایی سی.ان.بی.سی، مجلس نمایندگان که تحت کنترل قانون‌گذاران دموکرات است، طرح مسدود کردن تامین مالی برای استفاده از هرگونه نیروی نظامی در ایران و یا علیه ایران بدون مجوز کنگره را با ۲۲۸ رای موافق در مقابل ۱۷۵ رای مخالف تصویب کرد.

اقدام دیگر امروز، مجلس نمایندگان، مجوز سال ۲۰۰۲ در مورد استفاده از نیروی نظامی علیه رژیم صدام حسین در عراق را باطل می کند. این طرح نیز با ۲۳۶ رای موافق در مقابل ۱۶۶ رای مخالف تصویب شد. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ این اختیارات برای مبارزه با تروریسم به رئیس جمهوری داده شده بود.

الیوت انگل از اعضای ارشد مجلس نمایندگان ایالات متحده از حزب دموکرات ساعاتی بعد از تصویب طرح محدود کردن توانایی رئیس جمهوری آمریکا در وارد شدن به جنگ با ایران استقبال کرد.

وی که ریاست کمیته امور خارجی محلس نمایندگان را نیز بر عهده دارد با صدور بیانیه‌ای گفت، قانون اساسی ایالات متحده اختیار اعلان جنگ را به کنگره، نه به رئیس جمهوری، تفویض می‌کند.

وی افزود، «ساده است: اگر رئیس جمهوری بخواهد وارد جنگ شود، او باید اول به کنگره بیاید.»

به نوشته سی.ان.بی.سی، دونالد ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که این موارد «وتو» خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه خبر داد که شمار نیروهای آمریکایی در عراق به پنج هزار نفر کاهش یافته است.

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه ۹ بهمن در واکنش به تلاش دموکرات‌های کنگره نوشت: «درباره قطعنامه جنگ عراق که فردا در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شود، شمار نیروهای ما به ۵۰۰۰ نفر کاهش یافته و رو به کاهش است و من از همه، اعم از دموکرات و جمهوریخواه، می‌خواهم [بر اساس ندای] قلب‌شان رای بدهند!»

مجلس نمایندگان آمریکا دی‌ ماه گذشته کاهش اختیارات پرزیدنت ترامپ برای جنگ علیه ایران را نیز تصویب کرد.