صدای امریکا: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با شادی و غم همراه است. بریتانیا حدود سه سال و نیم پس از برگزاری یک همه پرسی که در آن اکثریت رای دهندگان با اختلاف اندک به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند، روز جمعه یازده بهمن به طور رسمی از اتحادیه خارج می شود.

با خروج بریتانیا، اتحادیه اروپا ۱۵ درصد از اقتصاد خود و همراه با آن، کشوری که بزرگترین بودجه نظامی در این اتحادیه را داشت، از دست می دهد. یکی دیگر از مواردی که اتحادیه اروپا از دست می دهد، پایتخت تبادلات بین المللی مالی جهان، یعنی لندن است.

به نوشته رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، قرار است خروج از اتحادیه را با نوشیدن شراب گازدار انگلیسی، و خوردن انواع دیگری از خوراکی‌های انگلیسی جشن بگیرد.

یکی از مواردی که اتحادیه اروپا فراهم کرده بود، تسهیل فروش کالاها در کشورهای عضو و افزایش تنوع محصولات برای مصرف کنندگان بوده است. یکی از موارد مورد اختلاف بین رای دهندگان، موضوع مهاجرت به بریتانیا بوده است. با این حال، طرفداران خروج از اتحادیه می گویند که بروکسل بیش از حد بر امور بریتانیا اثر گذاشته بود.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که پس از چند دهه عضویت در آن صورت می گیرد، در حالی است که این کشور دهه‌ها به عنوان ستونی مطمئن برای «ثبات غرب» قلمداد می شده است.