خبرگزاری هرانا – محمدرضا فتحعلی زاده، علی اصغر خدابنده لو و مهدی نقدی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۷ سال و شش ماه حبس محکوم شدند. این احکام امروز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه در زندان تهران بزرگ به این شهروندان ابلاغ شده است. این احکام سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ در زندان تهران بزرگ به این شهروندان ابلاغ شده است.

بر این اساس، محمدرضا فتحعلی زاده، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محمدرضا فتحعلی زاده، فرزند شهرام و متولد ۳۱ فروردین ۱۳۷۶ است. آقای فتحعلی زاده پیشتر در جریان اعتراضات آبان ماه امسال توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهرانسر بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به تیپ ۵ زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

مهدی نقدی، دیگر شهروند بازداشت شده، توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام “اجتماع و تبانی از طریق شرکت در راهپیمایی‌های اعتراضی” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مهدی نقدی، فرزند غلامرضا، متولد ۱۳۵۲ و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است. آقای نقدی پیشتر در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به تیپ ۵ زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

همچنین، علی اصغر خدابنده لو، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۳ سال حبس تعلیقی و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

دادگاه در خصوص هر دو اتهام آقای خدابنده لو به حضور وی در راهپیمایی‌های اعتراضی آبان ماه استناد کرده است.

آقای خدابنده لو، دانشجوی رشته معماری واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد تهران، پیشتر در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی مقابل پایگاه بسیج تهران پارس بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به تیپ ۵ زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۴ بهمن ماه در گزارشی ضمن احراز هویت ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه و دی ماه امسال که در زندان تهران بزرگ بسر می‌برند، به آخرین وضعیت و شرح محل نگهداری آنها پرداخته بود.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.