صدای امریکا: «مریم مهاجر» هنرمند بریتانیایی ایرانی تبار، امسال با انیمیشن کوتاه «بابابزرگ عاشق پیشه بود» موفق به دریافت «بفتا» یا آکادمی هنرهای سینما و تلویزیون بریتانیا شد.

این انیمیشن طنزآمیز، قصه کودکی است که ماجرای عاشقی پدربزرگش را روایت می‌کند و به بررسی ماجراهایی می‌پردازد که مسیر زندگی او را تغییر داد.

مریم مهاجر با شور و هیجان زیادی در مراسم بفتا حاضر شد؛ ولی به کسب جایزه چندان امیدوار نبود، چون در این بخش رقبای مطرحی داشت.

مریم مهاجر برنده جایزه بفتای ۲۰۲۰

از طرفی تعدادی از نشریات و سایت‌های هنری بریتانیا از جمله «گاردین» نیز ضمن ستایش اثر این هنرمند ایرانی تبار، انیمیشن‌های کوتاه دیگر را برنده جایزه بفتا معرفی کرده بودند.

مریم مهاجر در گفتگو با صدای آمریکا می‌گوید: «فکر نمی‌کردم جایزه را ببرم و به همین دلیل واقعأ غافلگیر شدم. چند ثانیه‌ای زمان متوقف شد و قادر به حرکت نبودم. شوکه شدم و احساس عجیبی داشتم. با صدای تشویق اطرافیان و حاضرین به خود آمدم و مسیر طولانی تا صحنه را به سرعت طی کردم. باور کردنی نبود.»

سخنان مریم مهاجر پس از دریافت جایزه بفتا بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت؛ چرا که این جایزه را به مردم ایران تقدیم کرد که به گفته او «شایسته بهتر از این هستند.»

مریم مهاجر به صدای آمریکا می‌گوید: «خیلی طبیعی بود که این جایزه را به مردم ایران تقدیم کنم و این وظیفه‌ای بود که داشتم. هرگز تصور نمی‌کردم از مطالبی که بیان کردم به این صورت استقبال شود. پیام‌های مثبت زیادی به ویژه از ایران دریافت کردم. هم خوشحال شدم و هم شرمنده، راستش کار مهمی نکردم و این حرف‌هایی بود که از دل زدم.»

مریم مهاجر همراه با سایر برنده ها پس از دریافت جایزه خود در آلبرت هال با پرنس ویلیام و همسرش کیت «دوک و دوشس کمبریج» ملاقات کرد و درباره انیمیشن خود توضیحاتی داد.

او شب پیش از مراسم نیز به اتفاق نامزدهای بفتا در ضیافت رسمی کاخ کنزینگتون شرکت داشت.

مریم مهاجر به صدای آمریکا می‌گوید: «آشنایی با شخصیت‌های بزرگ و چهره‌های مشهور واقعأ لذتبخش بود. ولی جالب است که به شما بگویم، این افراد هم بر خلاف تصور خیلی‌ها، مثل من و شما انسان‌های معمولی هستند، ساده، راحت، صمیمی. خاطرات خوش زیادی از این روزها دارم.»

اهدای جایزه بفتا به یک هنرمند ایرانی تبار بازتاب زیادی در بریتانیا داشت؛ چرا که در سال‌های اخیر عدم تنوع نژادی یا قومی در گزینش برندگان بفتا با انتقادات زیادی مواجه شده است.

مریم مهاجر ضمن تأیید این موضوع، از تلاش آکادمی هنرهای سینما و تلویزیون برای تغییر این روند به ویژه در بخش‌های رقابتی اصلی خبر می‌دهد، به گفته او امسال در میان برنده‌های انیمیشن یا فیلم‌های کوتاه چهره‌های غیرسفید پوست بیشتری حضور داشتند که امیدوارکننده بود.

مریم مهاجر با لباس یک طراح ایرانی به نام رضا ندیمی در این مراسم شرکت کرد. در این لباس از نمادهای ایرانی و طرح‌های قلمکار دوره صفوی استفاده شده بود.

او امیدوار است از طریق فرهنگ و هنر، خصلت‌ها و ویژگی‌های مثبت ایرانیان را به جهانیان معرفی کند تا از این طریق شناخت بیشتر و درک بهتری نسبت به این کشور داشته باشند.