شهروند- نسرین الماسی- شنبه پانزدهم فوریه ۲۰۲۰ گروه تأتر تماشاخانه، نمایش حاشیه نشینان را در تورنتو روی صحنه برد. نمایشی که بر پیشانی آگهی آن نوشته بود: “این نمایش تقدیم می شود به مردم ایران و به یاد کشته شدگان قیام آبان ماه ۹۸”

نویسندگی و کارگردانی  این نمایش را حسین افصحی به عهده داشت. او با خوانشی به روز از  حاشیه نشینان  اثر زنده یاد غلامحسین ساعدی نمایشی بسیار زیبا، به روز و امیدبخش ارائه داد.

در این نمایش علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، حسین افصحی در نقش یک بازیگر نیز ظاهر شد و با ارائه ی یک بازی خوب و دلچسب در قالب یک پدر پیر، بر غنای کار خود افزود.

دیگر بازیگران گروه عبارت بودند از فرشیده نسرین  (از تئاتری های  دانش آموخته و با سابقه و فعال شهر تورنتو که هم به عنوان بازیگر و هم کارگردان حضور پیوسته ای دارد)، سیفی بهپوری( در نقش یک امنیتی جاهل بازی خوبی ارائه داد)، هلیا خضائی- سهند انعام زاده- مانلی وفاداری، مایا و  نیلوفر که با صدای زیبایش به نوعی نقش صحنه گردانی را بر عهده داشت. نیلوفر در واقع برای اولین بار بود که بر روی صحنه تئاتر ظاهر می شد، اما از عهده  آن برآمده بود که جا دارد به او و حسین افصحی(کارگردان) تبریک گفت.  انسجام، ریتم و زمان این نمایش علاوه بر به روز شدن متن از نقاط قوت و جذاب این کار بودند.

گفتنی ست که از این نمایش استقبال گرمی شد و  امیدواریم افصحی و گروهش همت کنند و اجراهای دیگری از آن را بر روی صحنه ببرند، تا شاید اندکی از حس تنهایی کارگردان و بازیگر در دلنوشته افصحی را ما تماشاگران و هواداران هنردوست بر دوش کشیم.

افصحی در صفحه فیس بوک خود می نویسد: “چقدر کارگردان و بازیگر تیاتر تنهاست! نمایشی در هیاهوی تمرین نطفه اش بسته می شود، و در حضور تماشاگر متولد می شود و جان می گیرد. و بعد از اجرا (بخصوص در سالهای تبعید دور از خانه که باید به تک و توک اجرا بسنده کنی) که باید بالنده شود و رشد کند، به پایان می رسد. و در انزوای تنهایی خویش می ماند! دیشب اجرای نمایش ما به پایان رسید، انرژی مثبت و بالایی از تماشاگران برای تولدش گرفت، و من امشب باز در تنهایی ام در اندیشه  نطفه ای دیگر هستم. ……”

به تمام دست اندرکاران این نمایش دلچسب ( حسین افصحی- فرشیده نسرین – سیفی بهپوری – سهند انعام زاده – هلیا خضایی – رویا ریاضی – مایا مهاجر – مانلی وفاداری  نیلوفر آذر، امید کوچک و مهدی پوریان تبریک می گوییم و به امید اجرایی دیگر از آن و نیز کارهای دیگری از گروه تئاتر تماشاخانه می نشینیم.

عکس ها از شادان جعفری