صدای امریکا: سخنگوی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعلام کرد که شمار جان‌باختگان ناشی از مسمومیت الکلی در این شهر به ۳۶ نفر رسید.

علی احسان‌پور روز سه شنبه ۲۰ اسفند گفت که مسمومیت الکلی در بین تعدادی از افراد در اهواز به دلیل مصرف الکل تقلبی رخ داده است و تاکنون ۲۷۰ نفر به بیمارستان‌های این شهرستان مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مسمومیت با الکل تقلبی در اهواز در روزهای اخیر پس از آن شدت گرفت که شایعه تاثیر نوشیدن الکل بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شد.

در پی بالا رفتن تعداد افراد مسموم، مقام های استان خوزستان از جمله فرمانده انتظامی استان اعلام کردند که افرادی با تولید الکل مسموم و صنعتی آن را به عنوان الکل خوراکی به فروش می‌رساندند.

البته عصر سه شنبه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از موج جدید مسمومیت‌های الکلی در اهواز «با موادی به مراتب سمی‌تر و کشنده‌تر از مشروبات تقلبی چند روز اخیر» خبر داد.

مسمومیت ناشی از نوشیدن الکل تقلبی یا صنعتی در استان البرز نیز ۷ قربانی گرفت. در تهران نیز در روزهای گذشته رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان گفته بود که موارد مسمومیت با الکل متانول افزایش یافته و تعداد مراجعان به بیمارستان به این علت بالا رفته است. از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، مردم مقامات جمهوری اسلامی را به پنهان‌کاری در این مورد و دادن اطلاعات غلط متهم کردند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۹ اسفند در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با توجه به سابقه پنهان‌کاری مسئولان جمهوری اسلامی گفته بود که رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و «من نگران هستم آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشند.» مایک پمپئو هفته قبل از آن هم هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که معافیت‌هایی از تحریم ایران را صادر کرده است و اجازه می‌دهد برای ارسال برخی خدمات بشردوستانه، بانک مرکزی ایران مجاز به انجام انتقال مالی باشد.