صدای امریکا: با شدت یافتن بحران شیوع ویروس کرونا، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران شرایط زندانیان سیاسی را «نگران‌کننده» خواند و خواستار آزادی موقت زندانیان شد.

جاوید رحمان

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران، روز سه شنبه ۲۰ اسفند گفت از تهران خواسته است همه زندانیان را موقتا آزاد کند. او گفت ادامه نگه داشتن زندانیان سیاسی در بحبوحه شیوع کرونا «تاسف‌بار و نگران کننده است.»

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که این قوه به خاطر شیوع کرونا، نزدیک به ۷۰هزار زندانی را به طور موقت از زندان آزاد کرده است. اما جاوید رحمان می‌گوید تنها کسانی که محکومیت آنها کمتر از ۵ سال حبس بوده است موقتا از زندان آزاد شده اند و کسانی که به خاطر شرکت در اعتراضات خیابانی با احکام سنگین‌تر مواجه بوده اند و یا زندانیان سیاسی، همچنان در زندان هستند.

رحمان روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت تعدادی از شهروندان دو تابعیتی، اگر تاکنون بیمار نشده باشند، با تهدید واقعی ابتلا به ویروس کرونا مبتلا هستند و شرایط آنها واقعا نگران کننده است.

رویترز می گوید این موضوع که آیا منظور جاوید رحمان آزادی موقت همه زندانیان در ایران بوده و یا تقاضای او فقط مربوط به زندانیان سیاسی بوده است، روشن نیست.

شرایط زندانیان سیاسی و عقدیتی زندان رجایی‌شهر

پیشتر گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر با انتشار نامه سرگشاده‌ای به مجامع جهانی و نهادهای حقوقی نسبت به شیوع این ویروس در زندان ابراز نگرانی کردند.

در این نامه سرگشاده که یک نسخه از آن روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند از سوی یک منبع مطلع به صدای آمریکا ارسال شده، آمده است که دست‌کم ۱۰۰ زندانی سیاسی عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج، ضمن ابراز نگرانی شدید از شرایط بهداشتی داخل زندان با نوشتن نامه سرگشاده‌‌ای به مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوقی به ویژه سازمان بهداشت جهانی، خواهان جلوگیری از احتمال فاجعه ‌ای مرگبار بر اثر شیوع ویروس کرونا در داخل زندان شده‌اند.

این زندانیان که وضعیت داخل زندان رجایی‌شهر را با مشاهده علائم آنفلانزا در بسیاری از زندانیان وخیم اعلام کرده‌اند می‌گویند، رفت و آمد و تردد کماکان مثل سابق ادامه دارد و نگهبانانی که با بیرون از زندان در تماس هستند و می‌توانند ناقل این ویروس باشند بدون استفاده از دستکش و ماسک به داخل سالن‌های زندان تردد می‌کنند و با این حال سازمان زندان‌ها، مدیریت و مسؤلان این زندان هیچ‌گونه تمهیداتی برای پیشگیری از گسترش این ویروس و بیماری‌های ناشی از آن در داخل زندان‌ها در نظر نگرفته‌اند.

آنها با اشاره به برخورد نامناسب مسئولین بهداری با افرادی که علائمی مانند آنفولانزا دارند می‌گویند، درخواست‌های این زندانیان برای ماسک، دستکش، ژل‌های ضدعفونی کننده، و الکل به دفعات از سوی مسئولین زندان رد شده و تا کنون به خواسته آنها برای تامین امکانات بهداشتی از قبیل صابون و مواد شوینده که به اندازه کافی در داخل زندان وجود ندارد توجهی نشده است.

زندانیان در نامه سرگشاده خود اعلام کرده‌اند که، با آن که برخی از زندانیان که تعدادی از آنها تنها چند ماه از دوران محکومیتشان باقی مانده، از مقامات زندان درخواست مرخصی و آزادی موقت کرده‌اند، اما هیچگونه پاسخی به خواسته آنها داده نشده است.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی به نقل از شبکه‎های اجتماعی و خبرگزاری‌های حقوق بشری اعلام کرده بود که برخی از زندانیان از جمله هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی در پی وخامت حال و بروز علائم بیماری کرونا به صورت اورژانسی به بهداری زندان اوین منتقل شده و بر اساس اطلاعات موجود امیرحسین مرادی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه نیز در زندان فشافویه پس مبتلا شدن به کرونا، به مکان نامعلومی منتقل شده و تعدادی از هم‌بندیان وی نیز از زندان تهران بزرگ به بیمارستان یافت آباد منتقل شده‌اند.