صدای امریکا: در پی تشدید بحران شیوع ویروس کرونا در ایران و گسترش این ویروس در زندان‌ها بار دیگر مقامات جمهوری اسلامی با وجود تداوم بازداشت تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی – عقیدتی در زندان‌های ایران اظهارات متناقضی را مطرح کردند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند در سخنرانی خود اعلام کرده است که، قوه قضائیه تا امروز به «۸۵ هزار زندانی» مرخصی اعطا کرده و «بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی» نیز با بخشنامه رئیس قوه قضائیه به مرخصی اعزام شدند.

این گفته‌ها در حالی از سوی این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که از روز دوشنبه ۲۶ اسفند زندانیان سیاسی و امنیتی در زندان‌‌های مختلف ایران به دلیل ممانعت با درخواست آزادی موقت و یا اهدای مرخصی از سوی مقامات دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

نسرین ستوده،‌ وکیل دادگستری و فعال برجسته حقوق زنان که در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، روز دوشنبه ۲۶ اسفند با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی در شرایط پرمخاطره کنونی اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا زده است.

از سوی دیگر حسین سرلک و مرتضی نظری سدهی، به همراه دو زندانی سیاسی دیگر در اندرزگاه ۴ سالن ۸ زندان اوین نیز به دلیل محرومیت از حق مرخصی و محرومیت زندانیان از دسترسی به تجیهزات بهداشتی مانند ماسک دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

روز چهارشنبه ۷ اسفند ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با صدور بخشنامه تازه‌ای، با رعایت برخی شرایط دستور مرخصی محدود برای گروهی از زندانیان محکوم به حبس را صادر کرد؛ بخشنامه‌ای که در یکی از مفاد آن آمده است، زندانیان سیاسی که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» محکومیت آنها بیش از ۵ سال است از اعزام به مرخصی مستثنی هستند. این در حالی است که اغلب زندانیان سیاسی با اتهام عنوان شده دارای محکومیت‌های بالای ۵ سال هستند.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری حقوق بشری نیز دستکم ۴۶ زندانی سیاسی در تیپ ۵ سالن ۲ زندانی تهران بزرگ از جمله سهیل عربی، سعید گل بداغی،‌ توحید فتوحی، و حسین آرمند در اعتراض به وضعیت نامناسب این در زندان در پی شیوع کرونا،‌ محرومیت زندانیان از دسترسی به لوازم بهداشتی برای محافظت در مقابل ابتلا به این ویروس و فوت یکی از زندانیان در زندان پس از ابتلا به این ویروس دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

رضا مهرگان یکی از امضا کننده‌گان نامه استعفای آیت الله خامنه‌ای که دوران محکومیت خود را در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین سپری می‌کند نیز از روز دوشنبه در اعتراض به محرومیت از حق مرخصی و سختگیری مقامات در اهدای مرخصی به زندانیان سیاسی و عقدیتی دست به اعتصاب غذا زده است.

رضوانه احمد خان‌بیگی،‌ فعال مدنی زندانی در زندان اوین نیز که از بیماری‌های متعددی از جمله صرع و تشنج رنج می‌برد نیز روز دوشنبه ۲۶ اسفند در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران و پنهان‌کاری‌های مداوم توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

مایک پمپئو روز جمعه ۹ اسفند در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با توجه به سابقه پنهان‌کاری مسئولان جمهوری اسلامی گفت که رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و «من نگران هستم آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشد.»

این دومین بار بود که وزیر خارجه آمریکا از مخفی‌کاری احتمالی مقامات ایران ابراز نگرانی می‌کند. مایک پمپئو روز سه شنبه ۶ اسفند ماه نیز در یک کنفرانس خبری در محل وزارت خارجه آمریکا هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

ایالات متحده آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که معافیت‌هایی از تحریم ایران را صادر کرده است و اجازه می‌دهد برای ارسال برخی خدمات بشردوستانه، بانک مرکزی ایران مجاز به انجام انتقال مالی باشد.