صدای آمریکا – با آن که بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود اقساط وام بانکی کسب و کارها و وام قرض‌الحسنه اشخاص در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون هر گونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط منتقل شده است اما پیام‌های بسیاری از مخاطبان صدای آمریکا دریافت کردیم که عنوان می‌کردند این وعده عملی نشده است.

پس از اطلاع رسانی صدای آمریکا در شبکه‌های اجتماعی و درخواست ارسال اسناد و مدارک از سوی مخاطبان، صدها مورد از شهرهای مختلف ایران به دستمان رسید که بررسی آنها حاکی از محقق نشدن وعده بانک مرکزی جمهوری اسلامی است. وعده‌ای که در بحران شیوع ویروس جدید کرونا، کووید۱۹ ، می‌توانست اندکی از فشار اقتصادی وارد به شهروندان ایران را بکاهد که چنین نشد.

در ادامه به چند نمونه از روایت‌ها و تصاویر رسیده به صدای آمریکاتوجه کنید:

اقساط وام ازدواج هم کسر شد

تعداد زیادی از مخاطبان که وام‌های بانکی متنوعی از بانک‌هایی مثل ملت، تجارت و ملی دریافت کرده بودند عنوان کردند که مجبور به پرداخت اقساط وام بانکی خود شده و بانک‌های متبوع عنوان کرده‌اند این تسهیلات تنها شامل وام ازدواج می‌شود. اما چندین نمونه نقض این ادعا به دستمان رسید.

یکی از مخاطبان صدای آمریکا که وام ۱۵ میلیونی ازدواج دریافت کرده و باید ماهیانه ۵۵۰ هزار تومان بپردازد، روز شنبه هفته گذشته و یک روز پس از تاخیر در پرداخت اقساط وام بانکی با اخطار و جریمه مواجه شد.

مخاطب دیگری نیز می‌گوید که قسط وام ازدواج بانک قرض الحسنه مهر ایران به طور خودکار از حسابش برداشت شده است.

مسدود کردن حساب و توصیه به پرداخت

روایت‌های بسیاری هم از مخاطبان صدای آمریکا دریافت کردیم که می‌گفتند شعب بانک‌ها به آنها توصیه کرده‌اند به این تسهیلات اعلام شده «اعتماد» نکنند چون در نهایت از آنها جریمه دیرکرد دریافت خواهد شد!

یکی دیگر از مخاطبان عنوان می‌کند که یکی از بانک‌های ملت در استان تهران به دلیل عدم دریافت اقساط وام در اسفند ماه و اصرار او مبنی بر این که طبق دستور بانک مرکزی نباید این مبلغ را بپردازد با جریمه مسدود شدن حساب یارانه مواجه شده است.

در چنین وضعیتی بود که امروز چهارشنبه ۶ فروردین بانک مرکزی جمهوری اسلامی در بخشنامه تازه‌ای اعلام کرد اقساط کسر شده وام های قرض الحسنه باید به حساب مشتریان برگردد. اما این که چرا بانک‌ها از بخشنامه قبلی تبعیت نکرده و این که چه تضمینی برای عملی شدن این وعده تازه وجود دارد هنوز مشخص نیست.