job

شهروند- علی شریفیان: جمعه هفته گذشته گزارش بررسی های آماری بازار کار اداره آمار کانادا منتشر شد. بر اساس این گزارش در مجموع در ماه نوامبر ۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر از کار بیکار شده و نرخ بیکاری هم به ۱/۷ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این آمار نومیدکننده، صادرات کشور که در ماه اکتبر کمک کرد که کانادا از رکود اقتصادی رها شود به میزان دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

این آمارها عملا وضعیت اقتصادی کشور را در سه ماهه آخر سال نگران کننده می کند. در چند روز اخیر هم ارزش لونی در نرخ برابری اش با دلار آمریکا به زیر ۷۴ سنت رسید که از ۱۱ سال پیش تاکنون سابقه نداشته است. کارشناسان و از جمله مقامات دولت لیبرال هشدار داده بودند که وضعیت اقتصادی کشور از آنچه گفته می شود، بدتر است. در همه حال لیبرال ها بر اساس آنچه در برنامه های اقتصادی خود دارند افزایش حجم نقدینگی به میزان۱۰بیلیون دلار برای دو سال اول حکومت خود در راستای رونق بخشیدن وضعیت اقتصادی است. کارشناسان از این اقدام استقبال کرده و همچنین اظهار امیدواری کرده اند با استحکام وضع اقتصادی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ اقتصاد کانادا هم رو به بهبود برود.

تمام استانها در این رقم نسبتا بزرگ بیکاری در ماه نوامبر سهیم بوده اند بجز ساسکاچوان و نیوفاوند لند و لابرادور که شماری مشغول به کار شده اند.