صدای امریکا: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به صلح افغانستان در رشته‌ توئیت‌هایی از آزادی زندانیان دولت افغانستان و طالبان استقبال کرد.

زلمی خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، حساب کاربری توئیتر خود، آزادی زندانیان دولت افغانستان و طالبان را «گامی مهم» در روند صلح و کاهش خشونت‌‌ توصیف کرد و در ادامه نوشت: هر دو طرف باید تلاش‌های خود را برای رسیدن به هدف تعیین شده در توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در اسرع وقت، سرعت دهند.

او همچنین افزود: پتانسیل شیوع کووید ۱۹ در زندان‌ها یک تهدید واقعی و دلیلی برای انجام زودتر روند رهایی زندانیان است.

بنا بر توافقی که میان ایالات متحده آمریکا و طالبان در دوحه در قطر امضا شد، دولت افغانستان و طالبان معتهد شدند که از راه گفت‌وگوی درون کشوری، زندانی‌های خود را آزاد کنند.

با این حال در حالی که پیشتر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان طرح اجرایی برای آزادی زندانیان طالبان را ابلاغ کرده بود اما دولت افغانستان روز شنبه ۲۴ اسفند آزادی ۱۵۰۰ تن از طالبان زندانی را به تعویق انداخت.

رویترز روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه گزارش داد که دولت افغانستان اعلام کرده است ۳۰۰ زندانی طالبان را به عنوان بخشی از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا آزاد کرده است.

براساس این گزارش و بنا به گفته سخنگوی طالبان ۲۰ نفر از نیروهای امنیتی دولت افغانستان به نشانه «حسن نیت» از سوی این گروه آزاد شده‌اند.

اجرای توافق بین دولت ایالات متحده و گروه اسلامگرای طالبان بهترین فرصت برای پایان دادن به جنگ افغانستان پس از نزدیک به ۱۹ سال محسوب می شود.