سخنگوی سازمان ثبت احوال می‌گوید که این سازمان به درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار مرگ‌ومیر زمستان ۹۸ را اعلام نمی‌کند.

سیف‌الله ابوترابی روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرد که این آمار به طور معمول باید «تا پایان فروردین یا اردیبهشت» اعلام شود.

روزنامه شرق روز ۱۰ اردیبهشت خبر داده بود که سازمان ثبت احوال آمار مرگ‌ومیر در زمستان را منتشر نکرده و سایت این سازمان نیز غیرفعال است.

محمد باقرزاده، خبرنگار روزنامه شرق، روز چهارم اردیبهشت در توئیتی نوشت که حدود دو هفته است از سازمان ثبت احوال خواسته است آمار مرگ‌ومیر را «به تفکیک سن و استان» به این روزنامه بدهد ولی مسئولان این سازمان گفته‌اند «حق انتشار ندارند».

موضوع آمار مرگ‌ومیر در سه ماه آخر سال از زمانی برجسته شد که محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، گفت در اسفند ۹۸ و فروردین امسال، ۱۳ هزار نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند.

او افزود با مقایسه تعداد افراد فوت شده در سال جاری و مدت مشابه سال گذشته می‌توان به آمار افراد جان باخته بر اثر کرونا دست یافت.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، نیز ۲۷ فروردین گفته بود روزانه بین ۷۰ تا بالای ۱۰۰نفر از بیماران جان‌باخته در این شهر به دلیل ابتلا به کرونا دفن می‌شوند.

بر اساس تخمین اعلام شده از سوی این عضو شورای شهر مشخص می‌شود که از اسفند پارسال تا ۲۷ فروردین، بین چهار هزار تا ۵۶۰۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا فقط در تهران جان باخته‌اند.

رادیو فردا