برخی فعالان سیاسی و مدنی در ایران از انتقال محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی که به‌تازگی در اعتراض به آزار خانواده‌‌‌اش، در زندان مشهد دست به خودکشی زده بود، به زندان اوین، خبر داده‌اند.

محمد نوریزاد

چندین منبع این خبر را تائید کردند. از جمله زرتشت احمدی راغب فعال مدنی، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت با انتشار متنی در حساب اینستاگرام خود نوشت که محمد نوری‌زاد که از مرداد ماه سال گذشته به همراه برخی دیگر از امضاکنندگان نامه استعفای آیت‌الله خامنه‌ای در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی بود به زندان اوین انتقال یافته است.

انتقال این زندانی سیاسی به زندان اوین در حالی صورت گرفته است که فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد،‌ روز شنبه ۱۳ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که همسرش روز جمعه ۱۲ اردیبهشت در زندان وکیل آباد مشهد دست به خودکشی زده و به بهداری زندان منتقل شده است.

محمد نوری‌زاد، که از تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ در بازداشت به سر می برد، روز یکشنبه ۱۰ فروردین با صدور دادنامه‌ای توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی از بابت اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور»،‌ «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تاسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۱۵ سال زندان اشاره کرد.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده، جمهوری اسلامی را به نقض آزادی بیان و سرکوب فعالان مدنی متهم کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگارانی شده‌اند که صرفا به دلیل انجام وظیفه و شغل خود زندانی شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید که رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، فعال مدنی، نمایندگان کارگران، و سایر اصناف را بازداشت کرده است.

صدای امریکا