وزارت خارجه ایالات متحده با تبریک سالروز تولد مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته ایرانی، وی را نمونه‌ای از «ظرفیت پنهان دوستی» بین مردم ایران و آمریکا توصیف کرد.

مریم میرزاخانی

صفحه فارسی وزارت خارجه آمریکا در توییتر همزمان با ۲۳ اردیبهشت، سالروز تولد خانم میرزاخانی این توییت را منتشر کرده است.

در این توییت آمده است: «امروز را که می‌توانست چهل و سومین تولد مریم میرزاخانی باشد به رسمیت شناخته و به زندگی و دستاوردهای بی‌نظیر او افتخار می‌کنیم.»

مریم میرزاخانی نخستین ایرانی و اولین زنی بود که مدال معتبر فیلدز در رشته ریاضی را که بالاترین جایزه در این رشته است به دست آورد.

وی در سال ۹۶ بر اثر ابتلا به سرطان پستان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

خانم میرزاخانی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ‌کنک و کانادا اعزام شد. او در المپیاد ۱۳۷۴ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، بالاترین امتیاز در میان دانش‌آموزان جهان را کسب کرد.
مریم میرزاخانی فارغ‌التحصیل رشته ریاضی دانشگاه شریف بود و برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفته و از این دانشگاه دکترا گرفته بود. او در سال ۱۳۷۸ زمانی که در دانشگاه پرینستون مشغول تحقیق و تدریس بود، موفق شد راه‌حلی برای یکی از دشوارترین مسائل ریاضی پیدا کند. نهاد زنان سازمان ملل هم در سال ۱۳۹۸ به معرفی هفت دانشمند زن تأثیرگذار دنیا پرداخت که در میان آنها نام مریم میرزاخانی هم بود.

نقل از رادیو فردا