هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به موج دوم ابتلا

براساس آخرین آمار شمار مبتلایان به کرونا، تعداد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در جهان از مرز ۵میلیون و ۵۰۰هزار نفر گذشته است و تا کنون نزدیک به ۳۴۸هزار بیمار نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار در شرایطی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به موج دوم کرونا هشدار داده است. مایک رایان، رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۵ خرداد گفت که کشورهایی که به سرعت در حال کاهش محدودیت ها در مقابله با کرونا هستند، ممکن است با بروز یک موج دوم سریع از شیوع کرونا مواجه شوند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی آزمایش داروی هیدروکسی کلروکین داروی ضد مالاریا در رابطه با بیماری کووید ۱۹ را متوقف کرده است.

تدروس گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت با اشاره به خطرات احتمالی مصرف این دارو براساس مطالعات انجام شده، گفت این سازمان کاربرد آزمایشی هیدروکسی کلروکین در مقابله با ویروس کرونا را در چند کشور به تعلیق درآورده است.

یک گروه حقوق بشری نیز گزارش داد که شیوع کرونا تاثیر «فاجعه‌بار» بر حقوق کودکان در سراسر جهان خواهد داشت و آنها را در معرض کار اجباری و ازدواج زودهنگام و حاملگی نوجوانان قرار می دهد.

در عربستان رسانه های دولتی از کاهش محدودیت ها در این کشور خبر دادند. براساس بیانیه‌ای که روز سه شنبه منتشر شده است، از ۲۱ ژوئن محدودیت های رفت و آمد در ساعت‌های مشخص در این کشور لغو می شود، اما این محدودیت ها در شهر مکه پا برجا خواهد بود.

ممنوعیت سفر در داخل کشور، نماز خواندن در مساجد و رفتن به محل کار از جمله مواردی است که لغو خواهد شد.

همچنین مارک روته، نخست وزیر هلند به دلیل محدودیت های اعمال شده در دوران کرونا نتوانست با مادر خود پیش از مرگ دیدار کند. رسانه‌های هلندی گزارش دادند که مادر نخست وزیر هلند به دلیل کرونا درگذشته است.

اما اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که این کشور مرزهای خود را به زودی بازگشایی نخواهد کرد اما در عین حال از گفت‌وگو با نخست وزیر نیوزی‌لند خبرد اد و گفت که ارتباط با این کشور همسایه از مسیر «تاسمان» ادامه خواهد یافت.

در آمریکا، کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تاریخ اجرای ممنوعیت سفر از برزیل که قرار بود از پنجشنبه ۲۸ می آغاز شود، از روز سه‌شنبه ۲۶ می اجرایی خواهد شد. این ممنوعیت شامل شهروندان آمریکایی نیست.

دولت هند نیز از رکورد ثبت ۶هزارو ۵۳۵ مورد جدید روزانه ابتلا به کرونا در این کشور خبر داده است و با این آمار شمار مبتلایان در این کشور به بیش از ۱۴۵هزار نفر رسیده و تا کنون مرگ ۴هزار و ۱۶۷ نفر نیز گزارش شده است.بیشتر موارد ابتلا در ایالت های غربی ماهاراشترا ، بمبئی و ایالت گجرات متمرکز است. این در حالی است که شمار مبتلایان در برخی از فقیرترین ایالت‌های هند نیز افزایش یافته است که دلیل آن بازگشت کارگران مهاجر از شهرهای بزرگ به این مناطق است.

کره جنوبی نیز روز سه‌شنبه الزام پوشیدن ماسک در زمان استفاده از حمل و نقل عمومی همچون تاکسی را اجرایی کرد. این کشور، برای بازگشایی دوباره مدارس و بازگشت ۲.۴میلیون دانش‌آموز به کلاس های درس در روز چهارشنبه آماده می شود.​

صدای امریکا