یک سازمان فعال در زمینه حقوق‌بشر می‌گوید با انتشار گزارشی اعلام کرد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی یک دهه گذشته دست کم ۳۵۵ مورد مشکوک به اعتراضات اجباری را پخش کرده است.

مازیار بهاری- منوچهر بختیاری- مازیار ابراهیمی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز پنجشنبه ۵ تیر، در این گزارش آمده است که پخش اعترافات از صدا و سیما به عنوان ابزاری از جانب نهادهای امنیتی برای «سرکوب مخالفان» و همچنین «ترساندن فعالان» در جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

تحقیق در مورد پخش اعترافات اجباری در «صدا و سیما» توسط سازمان عدالت برای ایران و فدراسیون بین المللی حقوق بشر منتشر شده است.

در این گزارش مواردی از پخش اعترافات اجباری زندانیان منتشر شده است که در آن به آنها گفته است از روی تخته سفید اعترافات را بخوانند.

موضوع اعترافات اجباری در تلویزیون حکومتی ایران پیش از این نیز بارها مطرح شده است. به رغم آن که این شیوه تبلیغاتی رژیم ایران در پخش تلویزیونی اعترافات بارها مورد انتقاد مجامع حقوق بشری قرار گرفته است، اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنان به این کار ادامه می‌دهد. از جمله قربانیان این رفتار می توان به نام‌هایی چون مازیار بهاری، منوچهر بختیاری پدر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبانماه، مازیار ابراهیمی، سپیده قلیان، ابراهیم بخشی،‌ سعید ملک پور، و ده‌ها تن دیگر اشاره کرد.

سپیده قلیان

سپیده قلیان، فعال مدنی که در حال حاضر با تودیع وثیقه به طور موقت آزاد شده، در یک رشته توئیت درباره اعترافات تلویزیونی منتسب به بازداشت شدگان اعتراضات مردمی افشاگری کرد.

این فعال مدنی در توئیتر از تجربه شخصی خود در رابطه با اعترافات تلویزیونی در زمان بازداشت یاد کرد و نوشت، «آمنه سادات ذبیح‌پور» خبرنگار صدا و سیما که در مراحل تولید برنامه تلویزیونی طراحی سوخته در اتاق بازجویی حضور داشته متنی از قبل آماده شده را به سپیده قلیان داده است تا آن را در مقابل دوربین بخواند.

اعتراف تلویزیونی که به گفته او بازجوها از تهیه آن راضی نبودند و می‌گفتند بی‌تجربگی کرده‌اند و تصاویر باید مجدداً در یک ویلا ضبط شود، تصاویری که تا مدت‌ها پس از دور اول آزادی‌ ابزار تهدید سپیده قلیان و اسماعیل بخشی از سوی بازجویان پرونده بوده است

سپیده قلیان با اشاره به اینکه انتشار این اعترافات اجباری تنها سند ظلم رفته بر زندانیان سیاسی است می‌گوید در زمان ضبط این تصاویر بازجوهای پرونده‌اش به او گفته‌اند «اول با پخش فیلم آبرویت را می‌بریم و بعد با اسید به حسابت می‌رسیم.»

این فعال مدنی بر اساس تجربه شخصی در زمان بازداشت و بازجویی‌های صورت گرفته از او، در رابطه با پخش اعترافات فعالان عرب از تلویزیون وابسته به جمهوری اسلامی می‌گوید قطعا این فعالان عرب تحت شکنجه‌های قرون وسطایی مجبور به تکرار داستان بازجوها از فاجعه‌ نیزارهای ماهشهر بوده‌اند و پروسه‌ فشار و شکنجه‌ وحشیانه‌ پیش از ضبط فیلم‌ها را می‌توان حدس زد.

صدای امریکا