یک تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی در عراق که به مسائل مربوط به داعش و دیگر گروه‌های مسلح می پرداخت، در پی تهدید از سوی گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران، در بغداد هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از نزدیکان هشام الهاشمی، مردان مسلح سوار بر موتورسیکلت، دوشنبه ۱۶ تیر این تحلیلگر ۴۷ ساله  را مقابل خانه خود در بغداد به گلوله بستند و از منطقه گریختند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای الهاشمی چند هفته پیش از کشته شدنش، محرمانه به دوستانش گفته بود که نگران تهدید گروه های مسلح مورد حمایت ایران است. آنها به او توصیه کرده بودند که به اربیل، مرکز اقلیم خودمختار عراق برود.

این تحلیلگر به عنوان یک متخصص امور داعش رشد کرد و در ادامه مدتی به نیروهای ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا مشاوره داد.

یک مقام دولتی به خبرگزاری رویترز نیز گفت که هشام الهاشمی که ارتباطات بسیار خوبی با سیاستمداران، فعالان سیاسی و مدنی، نمایندگان پارلمان و اعضای دولت داشت، مدتی مشاور نخست وزیر پیشین عراق، حیدر العبادی و مشاور رسمی دولت کنونی بود.

پس از اعلام پیروزی بر داعش در سال ۲۰۱۷ ، آقای الهاشمی نگاه خود را متوجه شبه نظامیان مورد حمایت ایران کرد که به مرور قدرت قابل توجهی به دست آوردند. او که به عنوان یک تحلیلگر برجسته مسائل امنیتی در تلویزیون عراق سخن می گفت، به برخی از این گروه‌های مسلح که هزاران نیروی عضو دارند، انتقاد می‌کرد.

شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در هفته های اخیر متهم به شلیک راکت به مناطقی در اطراف پایتخت عراق هستند.

در ماههای گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که نیروهای شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران برای حمله به آمریکائیان در عراق تلاش کرده اند.

دولت پرزیدنت ترامپ جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه را عامل بی ثباتی و توسعه تروریسم در منطقه می‌داند.

صدای امریکا