بخش انگلیسی صدای آمریکا –  روسیه و چین روز سه شنبه یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کردند. با این رای عملیات امداد شش ساله برای یاری رساندن به میلیون های سوری غیرنظامی در شمال غربی سوریه به طور بالقوه تعطیل می شود.

سفیر بلژیک در سازمان ملل متحد که به اتفاق آلمان متن این قطعنامه را تنظیم کرده بود گفت: «کار هنوز تمام نشده است. ما طی ساعات و روزهای پیش رو برای رسیدن به اجماع با همه طرفین در تماس خواهیم بود. این مسئولیت مهم شورای امنیت است. ما امیدواریم بتوانیم برای مردم نیازمند سوریه به اتحاد دست یابیم.»

قطعنامه موجود که به کاروان های امداد از ترکیه اجازه می دهد وارد شمال غربی سوریه شوند، ۱۰ ژوئیه منقضی می شود. پانزده کشور عضو شورای امنیت فرصت اندکی خواهند داشت به مصالحه ای دست یابند که ادامه ارسال کمک ها را ممکن کند.

شورای امنیت در ماه ژانویه زیر فشار روسیه و چین با بستن دو گذرگاه از چهار گذرگاه ارسال کمک ها موافقت کرده بود تا کل عملیات امداد متوقف نشود. از یکی از گذرگاه های تعطیل شده برای ارسال کمک های پزشکی از عراق به مقصد شمال شرقی سوریه استفاده می شد و گذرگاه دیگر بین سوریه و اردن بود که اخیرا چندان مورد استفاده قرار نداشت.

ایالات متحده سال گذشته تحریم‌هایی علیه حامیان بشار اسد را اعلام کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد طبق قانون سزار (قیصر)، آمریکا برای توقف جنگ‌افروزی و کشتار غیرنظامیان، تحریم‌هایی را علیه ۳۹ شخص حقیقی و حقوقی سوریه، از جمله بشار اسد و همسرش اسما، اعمال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه گفت: «ما بشار اسد، معمار این رنج [مردم سوریه]، و همسرش اسما اسد … و نیز محمد حمشو، تامین‌کننده مالی این جنایات، و گروه شبه‌نظامی ایرانی لشکر فاطمیون را … تحریم می‌کنیم. ما همچنین ماهر اسد، لشکر چهارم ارتش عربی سوریه و کادر فرماندهی آن یعنی غسان البلال و سامر الدانا، را تحریم می‌کنیم.»

اگر پیش نویس قطعنامه روسیه پذیرفته شود چهارشنبه شب به رای گذاشته خواهد شد. چین هم قطعنامه پیشنهادی بلژیک و آلمان را وتو کرد. دیپلمات ها می گویند چینی ها امکان لغو تحریم های سوریه را در مذاکرات مطرح کرده اند.

سازمان ملل متحد می گوید در ماه آوریل و ماه مه از طریق عملیات امداد از ترکیه به ۱.۳ میلیون نفر در سوریه کمک رسانده است.

صدای امریکا