بخش انگلیسی صدای آمریکا ـ قانونگذاران بریتانیایی می خواهند در واکنش به اقدام اخیر پکن در وضع یک قانون امنیتی جدید مقام های چینی از جمله کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ، را هدف تحریم هایی «مشابه مگنیتسکی» قرار دهند.

کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ

کشورهای غربی فشارهای خود علیه این قانون را، که به شدت حقوق مردم برای اعتراض و انتقاد از دولت چین را محدود می کند، شدت بخشیده اند. در این قانون مجازات جدایی طلبی، خرابکاری، تروریسم، و تبانی با قدرت های خارجی حبس ابد است.

بریتانیا، ایالات متحده، و متحدانشان اهرم های خود علیه چین را در میانه افزایش تنش بین شرق و غرب می آزمایند.

ایان دانکن اسمیت، رهبر پیشین حزب محافظه کار بریتانیا، در مصاحبه ای با صدای آمریکا می گوید: «باید برای کری لم که … خانواده اش گذرنامه بریتانیایی دارند، این را خوب روشن کرد که اقدام هایی که او همراستا با دولت چین انجام داده کار را برای تعامل ما با او بسیار دشوار کرده است. و اکنون لازم است … به او تفهیم کنیم که اجرای این قانون تصمیمی بسیار بد است.«

دانکن اسمیت اخیرا یک «اتحاد بین المللی بین پارلمانی بر سر چین» تشکیل داده است تا نفوذ جهانی چین زیر ذره بین قرار گیرد.

کریس براینت، نماینده حزب کارگر بریتانیا، گفت: «قویا از وزیر خارجه می خواهم قوانینی را که سرکوب دموکراسی و حق تجمع و آزادی بیان را در برمی گیرد در نظر داشته باشد و به دقت ببیند آیا کری لم نباید در آن فهرست قرار داشته باشد.»

وضع چنین تحریم هایی بر مبنای قانون «مگنیتسکی» شامل توقیف اموال و منع صدور ویزا است. دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، می گوید دولت در حال نهایی کردن مفاد این قانون است.

بریتانیا وقتی در سال ۱۹۹۷ هنگ کنگ را به چین تحویل داد معاهده ای بین المللی را با پکن امضا کرد که تضمین کننده آزادی سیاسی هنگ کنگ طی ۵۰ سال بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که قانون جدید چین ناقض آن توافق است.

دولت استرالیا هم تدابیر شدیدی را در واکنش به اقدامات چین در هنگ کنگ در پیش گرفته است.

صدای امریکا