مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه یکم مرداد ماه اعلام کرد که این کشور دستور داده است کنسولگری چین در هیوستون تعطیل شود.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

به گزارش رویترز، خانم اورتگاس در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل فرستاده شد، اعلام کرد: «ما به منظور حفاظت از مالکیت معنوی و اطلاعات محرمانه آمریکا دستور تعطیلی سرکنسولگری جمهوری خلق چین در هیوستون را صادر کردیم.»

بنابر این گزارش، چین در بامداد چهارشنبه اعلام کرده بود که اگر ایالات متحده آمریکا در این تصمیم تجدید نظرنکند، تلافی خواهد کرد.

تنش میان چین و آمریکا در ماه های اخیر، بخصوص پس از شیوع گسترده کرونا در جهان، افزایش یافته است 

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون بارها پکن را به عدم اطلاع ‌رسانی و گمراه کردن بقیه جهان در مورد چگونگی و زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، و در نتیجه مرگ صدها هزار نفر، متهم کرده است. سایر مقامات ایالات متحده، از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، نیز از عدم تمایل چین در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم و کلیدی انتقاد کرده‌ اند.

همچنین اقدامات غیرقانونی چین در ارتباط با تعامل اقتصادی با سایر کشورهای جهان، از جمله نقض مالکیت معنوی و جاسوسی فناوری و اقتصادی، تاکنون بارها در عرصه جهانی مشکل‌ساز شده است. 

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، به تازگی طی سخنانی جاه‌طلبی‌های جهانی حزب کمونیست چین را «مهم‌ترین مسئله» برای ایالات متحده و جهان در قرن بیست و یکم خواند و درباره آن هشدار داد.  وی گفت که جمهوری خلق چین برای رسیدن به این اهداف خود «طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌های چپاولگرانه و اغلب غیرقانونی» شامل دست‌کاری در ارزش پول رایج کشور، سرقت مالکیت معنوی، حملات سایبری، و جاسوسی را به کار می‌گیرد. صدای امریکا