وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه دو هکر چینی را به سرقت اطلاعات مربوط به تحقیقات مرتبط با تهیه و تولید واکسن ویروس کرونا به نمایندگی از سرویس‌های جاسوسی چین متهم کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، مقامات وزارت دادگستری آمریکا می‌گویند که دو مظنون به نام‌های لی شیائویو و دونگ جیاژی در راستای فعالیت‌های گسترده سایبری خود برای کسب منافع شخصی و نیز کمک به دولت چین، شرکت‌هایی که در زمینه واکسن کرونا فعالیت می‌کنند را هدف قرار داده‌اند.

مقامات گفتند، این دو مظنون – که پیش از این نیز به نیابت از چین به فعالان حقوق بشر و سازمان‌ها، صنایع، و شرکت‌‌های دیگر حمله سایبری کرده بودند – امسال به دستور سرویس جاسوسی وزارت امنیت کشور چین، تمرکز فعالیت‌های‌شان را بر تلاش برای دستیابی به پژوهش‌های مربوط به واکسن ویروس کرونا قرار دادند.

مقامات آمریکا گفتند که کیفرخواست علیه آنها این ماه ثبت شده است. این کیفرخواست کمی پس از انتقادات اخیر دولت پرزیدنت ترامپ از چین بود، که حزب کمونیست را هم برای سرقت اسناد محرمانه و هم برای پنهان‌کاری و عدم پیشگیری از گسترش ویروس کرونا محکوم کرد.

وزارت دادگستری امریکا می‌گوید فعالیت‌های پنهانی چین می‌تواند تهیه و تولید واکسن ویروس کرونا را به طور بالقوه به تعویق بیاندازد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بارها پکن را به عدم اطلاع‌رسانی و گمراه کردن بقیه جهان در مورد چگونگی و زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، و در نتیجه مرگ صدها هزار نفر، متهم کرده است. سایر مقامات ایالات متحده، از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، نیز از عدم تمایل چین در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم و کلیدی انتقاد کرده‌اند.

افزون بر این، اقدامات غیرقانونی چین در زمینه تعامل اقتصادی با سایر کشورهای جهان، از جمله نقض مالکیت معنوی و جاسوسی فناوری و اقتصادی، تاکنون بارها در عرصه جهانی مشکل‌ساز شده است. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، به تازگی طی سخنانی جاه‌طلبی‌های جهانی حزب کمونیست چین را «مهم‌ترین مسئله» برای ایالات متحده و جهان در قرن بیست و یکم خواند و درباره آن هشدار داد. وی گفت که جمهوری خلق چین برای رسیدن به این اهداف خود «طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌های چپاولگرانه و اغلب غیرقانونی» شامل دست‌کاری در ارزش پول رایج کشور، سرقت مالکیت معنوی، حملات سایبری، و جاسوسی را به کار می‌گیرد.

اقدامات سلطه‌جویانه، توسعه‌طلبانه، و ضدحقوق‌بشری چین در سال‌های اخیر نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان کشورهای جهان به وجود آورده است. یکی از تازه‌ترین موارد، اقدام دولت کمونیست چین در مخدوش کردن خودمختاری هنگ کنگ بود که با واکنش شدید ایالات متحده رو‌به‌رو شد و پرزیدنت ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی و یک مصوبه کنگره اعلام کرد که از آزادی هنگ‌کنگ و مردم آن و از پاسخگو نگه داشتن مقامات دولت چین در مورد اقدامات ظالمانه‌شان، حمایت می‌کند. موضوع سرکوب حقوق بشر اقلیت اویغور در آن کشور نیز مایه نگرانی ویژه وزارت امور خارجه آمریکا بوده و بارها واکنش این وزارتخانه و دولت آمریکا را برانگیخته است. صدای امریکا