در حالیکه آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در کلانشهر تهران و دیگر شهرها روز به روز افزایش می یابد، مقامات جمهوری اسلامی هنوز هیچ اقدامی را برای ایجاد محدودیت موثر در تهران اعمال نکرده‌اند.

در پی هشدار کارشناسان در مورد افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا همزمان با افزایش آلودگی هوای تهران، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه از تصویب تعطیلی برخی مشاغل در تهران از ساعت ۶ بعد از ظهر خبر داد؛ اقدامی که باعث تعجب مردم شده است.

این در حالیست که پیشتر کارشناسان از لزوم تعطیلی کامل تهران برای دو هفته خبر داده بودند. از جمله مینو محرز، از چهره های علمی ستاد مقابله با کرونا روز شنبه با بیان اینکه تعطیل نشدن تهران فاجعه است، گفت که معلوم نیست چه کسی در مقابل تعطیل شدن تهران مقاومت می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران نیز که ماه گذشته اعلام کرده بود برای غلبه بر موج سوم کرونا باید تمامی فعالیت‌ها در تهران و کلانشهرهای کشور حداقل به مدت ۲ هفته به حالت تعطیلی درآید، روز شنبه پس از اینکه مشخص شد قرار نیست تهران به طور کامل تعطیل شود گفت که اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران در مجلس خواستار تعطیلی دوهفتگی هستند ولی معلوم نیست چه کسی مخالف این تعطیلی است.

او روز یکشنبه در جلسه شورای شهر گفت: «در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰  انسان به‌دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد.» با این حال ستاد ملی مقابله با کرونا تنها تصویب کرد که از ۲۰ آبان مشاغل غیرضروری در تهران از ساعت ۶ بعد از ظهر به کار خود پایان بدهند.

این اقدام به نظر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس کافی نیامد و او روز سه شنبه در نامه‌ای از حسن روحانی خواست تا به منظور کنترل بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان، تهران و کلانشهرها را به مدت ۱۵ الی ۳۰ روز به صورت کامل تعطیل کند.

ناتوانی دولت در تصمیم گیری برای تعطیلی تهران و کلانشهرها در حالیست که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران همچنان بالا است. روز سه شنبه ۲۰ سخنگوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و ۴۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

صحت آمار اعلام شده توسط جمهوری اسلامی، همچون آمارهای چین و روسیه، به شدت مورد تردید است و بنا بر شواهد و مدارک موجود و تناقضات مشاهده شده در آمارهای ارائه شده نهادهای مختلف، می‌توان گفت که اطلاع‌رسانی درستی در مورد شمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان انجام نمی‌شود. سازمان بهداشت جهانی و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که آمار واقعی ابتلا و مرگ چند برابر آمار رسمی در ایران است. چندی پیش نیز معاون وزارت بهداشت ایران ۸ ماه بعد از آغاز کرونا، اعتراف کرد که آمار واقعی مرگ بر اثر کرونا بین یک و نیم تا ۲.۲ برابر آمار رسمی است. درحالی که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران آمار واقعی را ۲.۵ برابر می داند.

ایالات متحده از زمان آغاز کرونا نسبت به پنهانکاری و ناتوانی مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود. صدای امریکا