«خودی‌ها» هم معترض شدند: فرماندهی بسیج دانشجویی سابقه کار نیست!

مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه اول مرداد با  ۱۵۸ رای موافق از میان ۲۴۴ نماینده حاضر، مهرداد بذرپاش را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کرد. این انتصاب حتی در حلقه حامیان و مقامات جمهوری اسلامی که اصطلاحا «خودی» نظام خوانده می‌شوند، اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

دیوان محاسبات وابسته به مجلس شورای اسلامی است و طبق قانون باید از سوی مجلس شورای اسلامی بر همه فرآیندهای مالی کشور نظارت داشته باشد اما نام این نهاد هم با فساد و ناکارآمدی گره خورده است. با این حال هر از چندگاهی در کشاکش رقابت‌های سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی از فساد نهادها و ارگان‌ها پرده می‌بردارد. از جمله فروردین امسال که دیوان محسابات از پرداخت حقوق نجومی به بیش از ۲۴۰ نفر از مدیران و دریافت ارز دولتی توسط برخی از افراد بدون وارد کردن کالای اساسی خبر داد.

شاید به همین دلیل باشد که چهره‌هایی مانند احمد توکلی به شدت انتخاب مهرداد بذرپاش را زیر سوال برده‌اند.

احمد توکلی، نماینده پیشین و پرنفوذ مجلس شورای اسلامی، با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، عنوان کرد که مهرداد بذرپاش تحصیلات مرتبط برای ریاست دیوان محاسبات ندارد و از طرف دیگر رئیس این نهاد طبق قوانین باید ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد، اما آقای بذرپاش درحالی که سابقه‌اش به زحمت به ۱۷ سال می‌رسیده و با «سابقه‌سازی» فرماندهی بسیج دانشجویی را به عنوان سابقه کاری آورده است.

مهرداد بذرپاش ۴۰ ساله از حامیان و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بود که مناصب و مسئولیت‌های مهمی را در زمان شهرداری و ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برعهده گرفت و از سوی حاکمیت به عنوان نمونه «مدیریت جوان انقلابی» معرفی شد. اما کارنامه مدیریت او، به ویژه در زمان مدیرعاملی پارس خودرو و سایپا، مملو از اتهامات اقتصادی است که مطابق رویه مرسوم هیچ‌گاه به آنها رسیدگی نشد.

او در عین حال صاحب امتیاز و راه‌انداز روزنامه تندروی «وطن امروز» است. مشی این روزنامه مشابهت بسیاری با خاستگاه بذرپاش در بسیج دانشجویی دارد که هم‌دوره‌ای‌هایش او را به عنوان فردی متحجر و خشونت طلب و برهم زننده تجمعات دانشجویی به یاد می‌آورند.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ افشا کرد که ساختمان روزنامه وطن امروز یک «ملک وقفی» متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه است که طی ۸ سال به رایگان در اختیار مهرداد بذرپاش، صاحب امتیاز این روزنامه قرار گرفته است.

همچنین عنوان شد در سال‌های ۸۷ تا ۹۰ که موسسه «ایران» در اختیار دولت احمدی‌نژاد بود، با امکانات این موسسه و به صورت رایگان چاپ و توزیع می‌شده است؛ به طوری که وطن امروز ۸۰۰ میلیون تومان به موسسه ایران بدهکار است، اما از پرداخت آن خودداری می‌کند

به این ترتیب مهرداد بذرپاش که حتی در مدیریت یک روزنامه کم‌تیراژ از انواع رانت وفساد اقتصادی استفاده کرده حالا رئیس دیوان محاسبات ایران شده است.

صدای امریکا