شهروند علی شریفیان: روز دوشنبه دوم دسامبر پلیس آرسی ام پی انتاریو اعلام کرد یک شهروند چینی تبار ۵۳ ساله به نام  Qing Quentin Huang  اهل برلینگتون را به اتهام دادن اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه بزرگ ۳۹ میلیارد دلاری کشتی سازی کانادا به چین دستگیر و زندانی کرده است. این مهندس چینی تبار برای شرکت بزرگ        Lloyd’s Register Canada Ltd ـ از بزرگترین سازندگان کشتی در کانادا ـ مشغول به کار بوده است. مدیران این شرکت با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اند که کارمند آنها به مدارک و اسناد محرمانه طرح های کشتی سازی دسترسی نداشته، اما آنها او را از خدمت و بدون حقوق منفصل کرده اند.

CHINESE-ACCUSEDدر این بیانیه خاطرنشان شده که ما آماده همکاری با پلیس آرسی ام پی و ماموران سی اس آی سی (سازمان امنیت کانادا) هستیم. پلیس آرسی ام پی در کنفرانس خبری ضمن اعلام دستگیری این شهروند کانادایی چینی تبار خاطرنشان کرده قسمتی از طرح بزرگ کشتی سازی کانادا شامل ساختن کشتی های پرسرعت نظامی، قایق های گشت زنی برای ناوهای نیروی دریایی و همینطور کشتی های ویژه یخ شکن است و کانادا در زمینه فن آوری کشتی سازی یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان است و دادن این اطلاعات محرمانه علاوه بر مسائل امنیتی، شامل جاسوسی صنعتی هم می شود.

این مهندس کشتی سازی روز چهارشنبه در دادگاه حاضر و تفهیم اتهام شد. چین در مورد دستگیری  Qing Quentin Huangهیچ عکس العملی نشان نداده است. یک متخصص امور جاسوسی و امنیتی به خبرنگار سی بی سی و رادیو کانادا گفته است اکنون از زمان جنگ سرد، فعالیت های جاسوسی در تمام زمینه ها شدتی به مراتب بیشتر پیدا کرده است.