حکم هشت سال زندان عطاالله رضایی، فعال مدنی ساکن قم، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید شد. این حکم پیشتر توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شده بود و با تائید حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، آقای رضایی به زندان «لنگرود» قم منتقل شد.

عبدالله رضایی

یک منبع مطلع درباره حکم آقای رضایی به صدای آمریکا گفت، این فعال مدنی روز یکشنبه برای اجرای حکم بازداشت شد و روز دوشنبه تلفنی اطلاع داد که به زندان قم منتقل شده است. اتهامات آقای رضایی مثل بسیاری دیگر از فعالان مدنی یا سیاسی، «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام»، و «توهین به رهبری» اعلام شده است.

این منبع مطلع که به دلیل مسائل امنیتی نخواست نامش فاش بشود به صدای آمریکا گفت،‌ عطاالله رضایی در روند رسیدگی به پرونده، به وکیل دسترسی نداشت و قاضی صلواتی، ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، این حکم را بدون حضور وکیل صادر کرده است. با ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر، این فعال مدنی ساکن قم برای اولین بار توانسته است وکیل خود را انتخاب و به حکم صادره اعتراض کند. اما این حکم اواخر فروردین ماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر نیز عینا تایید شد.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود، عطاالله رضایی در تاریخ ۵ خرداد ماه، توسط پلیس فتا و جرایم رایانه‌ای در قم بازداشت و نهایتا روز دوشنبه ۴ شهریور با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. او اوایل دی ماه سال ۱۳۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال زندان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان، و از بابت اتهام «توهین به رهبری» به دو سال زندان محکوم شد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع احکام، تنها ۵ سال از آن حکم قابل اجرا خواهد بود.

این منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که در حال حاضر وکیل مدافع عطاالله رضایی در نظر دارد «قانون کاهش جرایم» را در پرونده این فعال مدنی اعمال کند و امیدوار است به این ترتیب دوران محکومیت موکلش کاهش پیدا کند. قاضی صلواتی که از سوی ایالات متحده به خاطر احکام ناقض حقوق بشر تحت تحریم است به صدور احکام زندان طولانی برای منتقدان و فعالان سیاسی مشهور است. اغلب فعالان سیاسی و حقوقی در ایران می‌گویند قاضی صلواتی به جای روند قضایی، خواسته‌های بازجویان سپاه و اطلاعات را اعمال می‌کند و متهمان را به اشد مجازات محکوم می‌کند. 

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز رژیم جمهوری اسلامی با مردم ایران، از جمله فعالان مدنی، به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط عوامل رژیم را محکوم کرده است.

صدای امریکا