گزارش‌ها حاکی است که درگیری میان معترضان عراقی و نیروهای امنیتی آن کشور در روز دوشنبه ۶ مرداد ماه در مرکز شهر بغداد دست کم دو کشته در پی داشته است.

به گزارش رویترز، معترضان عراقی در اعتراض به بدتر شدن وضعیت قطع برق در زمانی که عراق با موج گرما روبرو است و دمای هوا در آن کشور به بالای۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد، از میدان تحریر به سمت میدان طیران راهپیمایی کرده و شعار سر دادند.

علی البیاتی، سخنگوی نهاد نیمه ‌رسمی «کمیسیون عالی حقوق بشر» در عراق ضمن تایید خبر کشته شدن دو معترض، گفت که نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن جمعیت اقدام به تیراندازی با فشنگ‌ جنگی کرده‌اند.

رویترز به نقل از پلیس، پزشکان، و معترضان نوشت که نیروهای امنیتی در تلاش برای مهار اعتراضات گاز اشک‌آور شلیک کردند. از سوی دیگر یک منبع امنیتی گزارش داد که معترضان هم اقدام به پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا کرده‌اند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز دوشنبه اظهار کرد که اعتراضات «یک حق مشروع است و نیروهای امنیتی اجازه ندارند حتی یک گلوله به سمت معترضان شلیک کنند.»

او همچنین گفت که تحقیقات در این رابطه را آغاز کرده و خواسته است که نتیجه تحقیقات طی مدت ۷۲ ساعت اعلام شود.

در همین حال پزشکان دو بیمارستان در بغداد اعلام کردند که دو مرد به دلیل اصابت گلوله گاز اشک‌آور به سر و گردن‌شان، جان خود را از دست دادند. پلیس هم شمار زخمی‌شدگان در این اعتراضات را ۲۶ نفر اعلام کرده است.

این نخستین اعتراضات مرگبار در میدان تحریر پس از ماه‌ها ناآرامی در سال گذشته میلادی و نیز نخستین حادثه مرگبار در چند ماه گذشته در میدان تحریر محسوب می‌شود. این میدان به نماد اعتراضات ضددولتی در طی ناآرامی های گسترده چند ماهه در سال گذشته تبدیل شد.

پیش از این در سال ۲۰۱۹ اعتراضات سراسری در عراق از اول اکتبر جریان داشته است. معترضان عمدتا جوان خواستار دگرگونی در نظام سیاسی عراق هستند؛ نظامی که از نظر آنها عمیقا فاسد است و عمده اقشار جامعه را در فقر نگاه داشته است. بنابر گزارش‌ها طی این مدت بیش از ۴۵۰ نفر کشته شده‌اند.

صدای امریکا