دفتر اروپائی شهروند: پس از سه سال تحقیق درباره پرونده یک پرستار آلمانی که در زندان به سر می برد، دادستان و پلیس شهر اولدنبورگ آلمان اعلام کردند که او دست کم نود بیمار سالمند را با تزریق سم کشته است.

از این ماجرای هولناک در رسانه ها به عنوان “بدترین قتل های زنجیره ای در تاریخ پس از جنگ آلمان” یاد شده است.

نیلز هوگل، پرستار مرد، تا سال ۲۰۰۸ میلادی در مراکز نگهداری سالمندان شهرهای اولدنبورگ و “دلمن هورست” در شرق آلمان کار می کرد. او برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ از سوی دادگاه ایالتی اولدنبورگ به جرم اقدام به قتل به هفت سال و نیم حبس محکوم شد، اما در حالی که در زندان به سر می برد، تحقیقات نشان داد که مرتکب موارد متعددی قتل شده است.

دادگاه دیگری در سال ۲۰۱۵ هوگل را به حبس ابد و محرومیت از کار تا آخر عمر محکوم کرد.

جرم نیلز هوگل در نخستین و دومین دادگاه این بود که در مواردی متعدد افرادی را که دارای بیماری شدید بوده اند با دادن ده ها میلی لیتر داروی قلبی “گیلوریتمال” به سوی مرگ هدایت کرده است. اما تعداد قتل ها روشن نبود.

استفاده از گیلوریتمال در دوز بالا سبب می شد که ریتم قلب بیماران به هم بخورد، دستخوش تشنج شوند و فشار خونشان به شدت پائین بیافتد.

تحقیقات بعدی ثابت کرد که او از داروهای قلبی دیگر مثل بتابلوکرها و داروهای بی حسی نیز استفاده می کرده و در مواردی هم بیماران را با ماده “کالیوم کلورید” مسموم می کرده است.

نتیجه هولناک تحقیقات قضائی

قاتل اکنون چهل ساله است. او در دومین دادگاه خود که در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد، به جرائم دیگری نیز اعتراف کرد. در نتیجه فشار خانواده های قربانیان، دادستان پرونده با هدف ردیابی داروهای کشنده دستور ادامه تحقیقات و کالبدشکافی ۱۳۴ جسد را صادر کرد.

مسئولان پی گیری پرونده، روز سه شنبه ۲۹ اوت امسال سرانجام نتیجه نهائی تحقیقات خود را به آگاهی افکار عمومی رساندند. آن ها اعلام کردند که  پرستار آلمانی علاوه بر مواردی که قبلا به خاطر آن ها محکوم شده، دست کم مرتکب ۸۴ قتل دیگر نیز شده است.

گروه تحقیق اعلام کرده است که تعداد قربانیان هوگل می تواند بسیار بیش از این باشد، زیرا اجساد قربانیان زیادی پوسیده و کالبدشکافی آن ها دیگر ممکن نیست.

دوران جنگ جهانی دوم رژیم فاشیستی هیتلر در اردوگاه های کار اجباری افراد ناتوان و بیمار را با کمک گرفتن از پزشکان و پیراپزشکان مزدور خود با تزریق داروهای کشنده به قتل می رساند، اکنون این گمانه زنی وجود دارد که پرستار آلمانی با انگیزه های مشابه دست به این جنایات زده باشد.

نازی ها معتقد بودند افراد ضعیف و ناتوانی که قادر به کار نیستند نباید به زندگی ادامه دهند و خرج روی دست جامعه بگذارند. این نظریه به ویژه سبب قتل هزاران یهودی در اردوگاه های مرگ شد.

به همین دلیل اکنون رسانه ها از جنایات پرستار آلمانی به عنوان هولناک ترین قتل های زنجیره ای پس از جنگ جهانی دوم یاد می کنند.