نیوزیلند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل تصویب قانون جدید امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، پیمان استرداد متهمان با آن دولت‌شهر را به حالت تعلیق درآورده است.

وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند

به گزارش رویترز، وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند، در این بیانیه گفت: «نیوزیلند دیگر نمی‌تواند به این موضوع که سیستم دادرسی کیفری هنگ کنگ به اندازه کافی مستقل از چین است، اعتماد کند.»

او در عین حال تصریح کرد که اگر در آینده چین پایبندی خود را به سیستم «یک کشور دو سیستم» نشان دهد، در آن صورت نیوزیلند نیز می‌تواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

پیش از این نیز استرالیا، کانادا، و ایالات متحده در اوایل ماه جاری پیمان‌‌های استرداد متهمان با هنگ کنگ را به حالت تعلیق درآورده بودند.

در پی تصویب قانون امنیتی جدید چین که خودمختاری هنگ کنگ را مخدوش می‌کند، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز به کنگره گزارش کرد که بر اساس واقعیت‌های موجود، هنگ کنگ دیگر منطقه‌ای خودمختار از چین به شمار نمی‌رود.

پرزیدنت ترامپ نیز به تازگی با انتقاد از چین گفت که فرمانی را امضا کرده است که از آزادی هنگ‌کنگ دفاع می‌کند. وی گفت: «امروز برای پاسخگو نگه داشتن مقامات دولت چین در مورد اقدامات ظالمانه، یک فرمان در حمایت از مردم هنگ کنگ، و یک طرح مصوب کنگره را امضا کردم.»

صدای امریکا