مشاور ارشد پرزیدنت ترامپ می‌گوید بعد از توافق وحشتناک با ایران در دولت قبل،‌ بسیاری از متحدان سنتی آمریکا احساس کردند که نادیده‌گرفته شده‌اند اما پرزیدنت ترامپ با اقدامات خود اعتماد دوباره هم‌پیمانان سنتی ما را به دست آورد. او برخلاف ادعا‌ها، هیچ جنگی را شروع نکرد و با برقراری صلح، سربازان ما را به خانه آورد.

جرد کوشنر

جرد کوشنر مشاور ارشد پرزیدنت ترامپ عصر دوشنبه ۲۸ مرداد در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به توافق اخیر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات اشاره کرد و گفت این کار بزرگی بود که توسط پرزیدنت ترامپ انجام شد. این اولین توافق صلح در ۲۶ سال اخیر بین اسرائیل و یک کشور عربی است.

سفر از امارات به مسجد الاقصی

وی با اشاره به جزئیاتی از توافق عادی‌سازی روابط دیپلماتیک اسرائیل و امارات گفت که برای سالهای طولانی، تندروهای مسلمان مدعی بودند که مسجد الاقصی تحت حمله است اما یکی از مزایای توافق اسرائیل و امارات این است که مسلمانان می‌توانند از طریق ابوظبی و دبی به تل‌آویو سفر کنند و از آنجا به مسجد الاقص بروند. ما امیدواریم این کار باعث شود تنش ها کاهش بیابد.

آقای کوشنر با اشاره به اینکه طرح ۱۸۰ صفحه‌ای صلح خاورمیانه که توسط دولت پرزیدنت ترامپ آماده شده جزئیات دقیقی دارد گفت که او فکر می ‌کند فلسطینی‌ها فرصت باورنکردی دارند.

وی با اشاره به جزئیاتی از طرح صلح خاورمیانه که ۷ بهمن با حضور نتانیاهو در کاخ سفید رونمایی شد، گفت ما در آن طرح یک برنامه کامل اقتصادی به فلسطینی‌ها پیشنهاد دادیم که تولید ناخالص داخلی خود را دو برابر کنند و یک میلیون شغل تولید کنند و حتی میزان فقر را کاهش بدهند. در این طرح، اسرائیل موافقت کرده که یک کشور فلسطینی روی نقشه باشد.

مشاور ارشد پرزیدنت ترامپ در پایان گفت: امیدوارم رهبران فلسطینی این فرصت خوب را ببیند. آنها می‌توانند تلفن کنند. پرزیدنت ترامپ یک توافق کننده خوب است. اگر آنها تماس بگیرند، ما می توانیم طرح صلح خاورمیانه را به پیش ببریم.

پرزیدنت ترامپ روز پنجشنبه ۲۳ مرداد از توافق عادی سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی خبر داد. وی این آن رویداد را «لحظه‌ای به واقع تاریخی» خواند و گفت: ‌«اکنون که یخ [رابطه] شکسته شده است من انتظار دارم که کشورهای عرب و مسلمان بیشتری راه امارات متحده عربی را دنبال کنند.»

به دنبال توافق تاریخی هفته گذشته میان اسرائیل و امارات متحده عربی که با تلاش ایالات متحده تحت رهبری پرزیدنت ترامپ حاصل شد، اکنون امارات اولین کشور عربی حوزه خلیج فارس و سومین کشور عربی است که با اسرائیل روابط فعال دیپلماتیک برقرار می‌کند.

رادیو امریکا

از صفحه ویژه طرح صلح خاورمیانه دیدن کنید