تعداد کل ورزشکاران کانادا در المپیک لندن ۲۰۱۲: ۲۷۷ ورزشکار در ۲۴ رشته.

شهروند- آرش عزیزی: ورزشکاران کانادایی در چند روز آغازین المپیک در رشته‌های تیر و کمان، شیرجه، جودو، وزنه‌برداری، بدمینتون، بوکس، قایق‌رانی (کانو)، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، ژیمناستیک، شمشیربازی،‌ جودو، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، تنیس، والیبال ساحلی (زنان و مردان)، بسکتبالِ زنان و فوتبالِ‌ زنان به میدان رفتند. کانادا موفق شد چهار مدال برنز به دست بیاورد و در رشته‌های گروهی بسکتبال و فوتبال زنان نیز در موقعیت مناسبی برای صعود به مرحله‌ی بعد قرار دارد.

جنیفر ابل (۲۰ ساله از لاوالِ کبک) و امیلی هیمانز (۳۰ ساله از سن لامبرِ کبک)،

مدال برنز در شیرجه‌ی هم‌زمان ۳ متری زنان

کانادای سه اقیانوسه اولین مدال‌های امسال خود را از رشته‌های آبی گرفت. جنیفر و امیلی که شیرجه‌ی هم‌زمان و موزون در کنار هم را بیش از ۱۵ هزار بار تمرین کرده‌اند بالاخره در روز نهایی آن‌قدر درخشیدند تا تنها از چین و آمریکا (که طلا و نقره گرفتند) عقب بمانند و از میان هشت تیم حاضر، سوم شوند و رنگ برنز را به خود ببینند. به لطف این دو بود که کانادا در همان روز دوم بازی ها مدال‌آور شد (در حالی که، مثلا، در المپیک پکن چهار سال پیش تا روز هشتم منتظر بودیم.)

تازه ترین مدال کانادا در روئینگ ۸ نفره زنان روز پنجشنبه دوم اگوست به دست آمد. زنان کانادایی یک نقره به جمع مدال ها افزودند

امیلی چهارمین مدال خود در چهارمین المپیک پیاپی را به دست آورد (دو نقره و دو برنز)، اولین کانادایی که به این افتخار می‌رسد. امیلی به گزارشگران گفت باورش نمی‌شود در سن ۳۰ سالگی در چنین وضعیت جسمی باشد. او متولد بلژیک است و مادرش در المپیک مونترال ۱۹۷۶ زیر پرچم بلژیک، شمشیربازی می‌کرد.

مگان بنفیتو (۲۳ ساله از مونترال) و روزلین فیلیون (۲۵ ساله از لاوال)

مدال برنز در شیرجه‌ی هم‌زمان ۱۰ متری زنان

مگان و روزلین که  مدال برنز شیرین دیگری برای کانادا به ارمغان آوردند،‌ نه تنها در استخر که در خیلی چیزهای زندگی‌شان «هم‌زمان» و موزون هستند. مگان پس از این‌که بعد از چین و مکزیک قرار گرفتند تا سوم جهان شوند گفت: «ما خیلی از کارهایمان دقیقا مثل هم است. بعضی مواقع صبح از خواب پا می‌شویم و لباس‌هایمان یکی است که واقعا عجیب و غریب است.»

این دو مدت‌ها است بهترین دوستان یکدیگر بوده‌اند و حالا جایزه‌ی بزرگی برای به یاد آوردن این دوستی دارند. آن‌ها از سال ۲۰۰۵ با هم شیرجه می‌زنند و قبلا در المپیک پکن نیز شرکت کرده بودند، اما حالا اولین مدال المپیکی‌‌شان را به گردن آویخته‌اند.

آنتوآن والوآ فورتیه (۲۲ ساله از مونترال)

مدال برنز در جودو، ۸۱ کیلوگرم

کانادا برای اولین بار از زمان المپیک سیدنی ۲۰۰۰ در جودو به مدال رسید. والوآ فورتیه،‌ که متولد شهرِ کبک است اما در مونترال زندگی می‌کند، با شکست تراویس استیونزِ آمریکایی به مدال برنز شیرین خود رسید. آنتوان پیش از این جودوکارانی از آذربایجان، بریتانیا و مونته‌نگرو را شکست داده بود و البته از جودوکاران روسیه و آرژانتین شکست خورده بود.

او گفت قرعه‌کشی بسیار سختی داشته است و در واقع نیز مواجه شدن با النور محمدعلیِ آذربایجانی (که سوم جهان بود)‌ در اولین بازی بسیار دشوار بود.

افتخارآفرینان ورزش کانادا

کریستین ژرارد (۲۴ ساله از وایت راکِ‌ بریتیش کلمبیا)

وزنه‌برداری زنان، ۶۳ کیلو

«بهترین زمان زندگی». این نامی است که ژرارد روی پیروزی خود گذاشت و تلویحا گفت این حتی از روز ازدواجش هم بهتر بوده است. و این زمان بزرگی برای کانادا نیز بود. این اولین مدال تاریخ کانادا در وزنه‌برداری زنان است.

کریستین خود متولد الیوت لیکِ انتاریو است اما در روی‌نوراندای کبک بزرگ شده است و امروز در بی سی زندگی می‌کند. او در المپیک پکن چهارم شده بود.

مایا مانزای قزاقستان مدال طلا و سوتلانا تساروکایوای روسیه نقره را در این وزن از آن خود کردند.

نقره مردان در قایقرانی هشت نفره

قایقرانی یا روئینگ یکی از ورزش هایی ست که کانادا در آن امید پیروزی داشت. این پیروزی روز چهارشنبه اول اگوست به دست آمد و هشت قایقران مرد کانادایی بر جایگاه دوم ایستادند و مدال نقره این رشته را نصیب کانادا کردند.

 

فوتبال زنان – صعود به مرحله‌ی حذفی

اگر یک رشته‌ی گروهی باشد که کانادا در آن می‌تواند به مدال طلا فکر کند احتمالا آن همین فوتبال زنان است. عملکرد کانادا در دور اول البته آن‌قدرها عالی نبود اما این تیم بالاخره موفق شد در گروه خود سوم شود و به دور بعد صعود کند.

کانادا در بازی اول در استادیوم کاونتری ۲-۱ از ژاپن شکست خورد تا بسیاری نگران آن شوند. اما در بازی بعدی ۳-۰ آفریقای جنوبی را در همان استادیوم در هم کوبید. کریستین سینکلر، کاپیتان کانادا و از بهترین‌های جهان، در این بازی دو گل زد و حسابی درخشید. و بالاخره در بازی آخر گروه، در یک بازی نفس‌گیر با سوئد ۲-۲ مساوی کرد تا به مرحله‌ی بعد راه پیدا کند. یکی از ستاره‌های مسلم تیم، ملیسا تانکردی بوده است که در هر سه بازی گل زد و از جمله هر دو گل بازی آخر را. این ۳۰ ساله‌ی اهل همیلتونِ انتاریو در باشگاه دالسفورو گولفِ سوئد بازی می‌کند و از این‌رو با رقیب حیاتی روز آخر خوب آشنا بود.

کانادا در مرحله‌ی بعد اما نبرد سختی را پیش رو دارد و باید در روز ۳ اوت با میزبان، بریتانیا، در استادیوم کاونتری روبرو شود. سایر بازی‌های این مرحله آمریکا با نیوزلند، سوئد با فرانسه و برزیل با ژاپن خواهند بود.