مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در جریان سفر خود به اسرائیل ضمن تاکید بر خطر انقضای تحریم تسلیحاتی ایران، با اشاره به ضرورت ملحق شدن دیگر کشورهای جهان به صف حامیان تمدید تحریم، بار دیگر تصریح کرد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

این کنفرانس خبری روز دوشنبه در اورشلیم پایتخت اسرائیل برگزار شد

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۳ شهریور ماه در اورشلیم در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر اسرائیل ضمن تاکید بر روابط نیرومند میان دو کشور، گفت: «پرزیدنت ترامپ صراحتا گفته است که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و ما مصمم به استفاده از تمامی ابزار موجود هستیم تا مطمئن شویم آنها به اسلحه و پدافند هوایی پیشرفته دسترسی نخواهند داشت.»

مایک پمپئو با تاکید بر این که این عدم دسترسی ایران به جنگ‌ افزارهای پیشرفته «به نفع تمامی کشورهای جهان است» افزود: «بسیاری از رهبران این موضوع را به شکل خصوصی به من می‌گویند؛ ولی باید ایستاد و به طور علنی گفت که ایران در آستانه دستیابی به آن است و در ۱۸ اکتبر می‌تواند به این تسلیحات دسترسی داشته باشد. و پولی که آنها از فروش این تسلیحات به دست بیاورند، صرف وارد کردن آسیب‌های واقعی – نه تنها در خاورمیانه بلکه همچنین در اروپا – می‌شود.»

آقای پمپئو با ابراز اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن نتیجه تلاش‌های آمریکا، گفت:‌ «من مطمئن هستم موفق خواهیم بود و از حمایت اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] استقبال می‌کنم؛ چرا که همه کشورهایی که بیشترین تاثیر را از دستیابی ایران به سیستم‌های تسلیحاتی متحمل خواهند شد، موافق تمدید تحریم تسلیحاتی هستند و باقی کشورهای جهان هم باید به ما ملحق شوند.»

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اهمیت توافق تاریخی اخیر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی، آن را گامی در راستای اجرای دیدگاه پرزیدنت ترامپ در زمینه «ایجاد خاورمیانه ‌ای باثبات ‌تر و مرفه‌تر» دانست.

آقای پمپئو همچنین با تاکید بر روابط نیرومند و نزدیک آمریکا با هر دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی، رژیم ایران را تهدیدی برای هر دو کشور برشمرد و گفت: «ایالات متحده قانونا متعهد به حفظ برتری نظامی [اسرائیل] است و ما همچنان به آن پایبند هستیم. ولی ما بیش از ۲۰ سال است که با امارات متحده عربی هم همکاری امنیتی داشته‌ ایم و به آن‌ها همکاری فنی و نظامی داده‌ ایم. ما اکنون این روند را بررسی می‌ کنیم تا اطمینان پیدا کنیم تجهیزاتی که آن‌ها برای تامین امنیت و دفاع از مردم‌ خود در مقابل تهدید مشابه از سوی جمهوری اسلامی ایران، نیاز دارند را به آن‌ها می‌دهیم. ما عمیقا به آن متعهد هستیم و آن را به شکلی انجام می‌دهیم که تعهد ما به اسرائیل را هم حفظ کند. من اطمینان دارم هر دوی این اهداف قابل دستیابی است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز با تاکید بر روابط بسیار نزدیک دولت پرزیدنت ترامپ و اسرائیل و اتحاد تاریخی میان دو کشور، از پرزیدنت ترامپ و مایک پمپئو برای تمام گام‌هایی که در کمک به امنیت اسرائیل برداشته‌اند قدردانی کرد.

نخست وزیر اسرائیل نیز با انتقاد از شورای امنیت در عدم تصویب تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: «شما در مقابل تخاصم ایران ایستادید و روند بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را فعال کردید که می‌خواهم به خاطر این موضوع از شما قدردانی کنم. همه باید بدانند که همان‌طور که ما پیش‌بینی کرده بودیم،‌ توافق ایران [برجام] شکست خورد. آن توافق نه تنها جلوی تخاصم ایران را نگرفت، بلکه شدت آن را نیز بیشتر کرد و دیدیم ایران پس از برجام، از قفس خود بیرون آمد، به کشورها در سراسر خاورمیانه و حتی فراتر از آن دست درازی کرد، و آنها را با موشک و تروریسم هدف قرار داد.»

ایالات متحده عصر پنجشنبه ۳۰ مرداد در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام آمریکا برای آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های ایران را به اطلاع آن شورا رساند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شخصا این نامه را به رئیس شورای امنیت تحویل داد.

صدای امریکا