مرز خسروی ایران با عراق بسته شد

یک مقام عراقی اعلام کرد که به دلیل ناآرامی ها در چندین استان جنوبی عراق، گذرگاه مرزی با ایران بسته شده است. همچنین گزارش‌ها حاکی است که آمار کشته‌شدگان در این اعتراضات به ۲۱ نفر رسیده است.

بنابر گزارش رویترز، در جریان تظاهرات اخیر مردم عراق که از روز سه‌شنبه ۹ مهرماه در اعتراض به وجود «فساد» در دولت آغاز شده است، تنها در چهارشنبه شب ۱۱ نفر کشته شده‌اند. آمار کشته شدگان تاکنون به ۲۱ نفر رسیده است و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که یک مقام عراقی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه اعلام کرد مرز خسروی با ایران بسته شده است.  تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرد که این مرز به دلیل «درگیری‌ها» در عراق بسته شده است.

بنابر این گزارش مقامات امنیتی عراق گفته‌اند که مهاجمان ناشناس با تیراندازی به یک فعال عراقی و همسرش را در شهر جنوبی بصره به قتل رسانده‌اند.

مقامات می گویند «حسین عادل مادانی»، کاریکاتوریست، به همراه همسرش «سارا مادانی»، توسط افراد مسلح که ماسک به صورت داشتند در اوایل روز پنجشنبه در خانه خود مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و کشته شده‌اند.

بنا بر این گزارش این فعالان چهارشنبه شب در اعتراضات این شهر حضور داشته اند و چند ساعت بعد به ضرب گلوله کشته شدند. افراد کشته شده یک دختر دو ساله به نام زهرا دارند که از این حمله در امان مانده است. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این حمله مسلحانه در شرایطی است که آخرین مورد درباره سوء قصد به فعالان در بصره به یک سال پیش باز می گردد.

همچنین براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی عراق در برابر صدها معترض در بغداد از گاز اشک‌آور و شلیک گلوله استفاده کردند. در اوایل روز پنجشنبه نیز گزارش شد که صدای انفجارهایی در منطقه سبز بغداد شنیده شده است. جایی که منطقه ادارات دولتی و سفارت‌‌خانه‌های کشورهای خارجی است.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده اعلام کرده است که در حال تحقیقات درباره این انفجارهاست و در این باره هیچ خسارتی به نیروهای ائتلاف وارد نشده است

پیش از این رویتر گزارش داده بود که حدود ۳ هزار نفر از معترضان سعی داشتند با عبور از روی یک پل وارد منطقه امن سبز شوند که اماکن دولتی و سفارتخانه های خارجی را در خود جای داده است.

رویترز به نقل از یکی از معترضان نوشت که احزاب و شبه نظامیان، عراق را «نابود» کرده اند. گروه شبه نظامی حشدالشعبی، که مورد حمایت ایران است، در امور سیاسی عراق نفوذ زیادی دارد.

مقامات دولت ایالات متحده محروم کردن رژیم جمهوری اسلامی از پول‌هایی که صرف حمایت مالی از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیانی مانند حشد الشعبی می‌کند را از جمله مهمترین دلایل کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه رژیم جمهوری اسلامی برشمرده‌اند.

پرچم های جمهوری اسلامی ایران  به همراه عکس های آیت اله خامنه ای در عراق  به آتش کشیده شد.