دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، با اشاره به دستاوردهای سیاست خارجی دولت خود از قاسم سلیمانی به عنوان «بدترین تروریست جهان» یاد کرد و تاکید کرد که تمامی تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران باز خواهد گشت.

پرزیدنت ترامپ روز جمعه ۳۱ مرداد در جریان سخنرانی در جلسه «شورای سیاست‌گذاری ملی» در ویرجینیا گفت: ««ما شدیدترین تحریم‌‌های تاریخ ایالات متحده را علیه ایران اعمال کردیم و این هفته هم روند بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را فعال کردیم تا تمامی تحریم‌های قبلی سازمان ملل که به تعلیق درآمده بود، دوباره برقرار شوند.»

پرزیدنت ترامپ یادآور شد: «البغدادی، بنیانگذار و رهبر گروه دولت اسلامی، حالا مرده است و ما او را کشتیم. … و قاسم سلیمانی، بدترین تروریست جهان، هم دیگر وجود ندارد.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «دولت قبلی [آمریکا] خاورمیانه‌ ای آشوب‌زده را برای ما به جا گذاشت. خاورمیانه ‌ای در هرج و مرج … ایران قدرت را در اختیار داشت و تروریسم را گسترش می‌داد. حالا دیگر آن قدرها پول ندارند. دیگر میلیون‌ها دلار ندارند که به القاعده، حزب‌الله، و بسیاری دیگر از گروه‌های کاملا وحشی و دیوانه بدهند. اما ایران اکنون وضعیت دیگری دارد و در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد. تولید ناخالص داخلی آن‌ها به حدی نزول کرده که باورنکردنی است.»

پرزیدنت ترامپ گفت: «من گفته‌ ام که ظرف یک ماه توافق می‌کنند، ولی منظورم این است که ممکن است حتی طی یک هفته باشد. … آنها فقط منتظر هستند که ببینند اگر من پیروز شوم، توافق کنند. و اگر به دلیلی پیروز نشدیم، [ایرانی‌ها] صبر می‌کنند و یک توافق عالی دیگر [به نفع ایران] را به دست می‌آورند. [مانند] توافق قبلی که به آن‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار برای هیچ دادیم. تازه آن توافق حتی طولانی‌مدت هم نبود. حتی همین الان تقریبا زمان آن به پایان رسیده است. [مدت زمان آن توافق به گونه‌ای بود که] انگار که یک فروشگاه را در یک مرکز خرید اجاره کرده باشند. در حالی که ما با کشورها سر و کار داریم و باید مدت طولانی در آن گنجانده شود.»

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ادامه داد:‌ «مهم‌تر این که ما به آن‌ها ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد دادیم. نقد نقد! هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ آن را بار زدند و فرستادند. مشخص نیست آن زمان این‌ها چه فکری می‌کردند. من به آن توافق خاتمه دادم. ولی اگر هنوز در آن بودیم، نمی‌توانستیم به توافق صلح بین اسرائیل و امارات متحده عربی برسیم؛ توافقی که حالا ناگهان همه می‌گویند: چرا از ما دعوت نکردید؟ خیلی از کشورها حالا می‌خواهند به آن توافق بپیوندند. [اگر هنوز در توافق برجام بودیم] ‌حتی فکر کردن به چنین توافقی [اسرائیل و امارات] غیرممکن می‌بود.»

پرزیدنت ترامپ با انتقاد از دولت قبلی آمریکا گفت: «برخورد هیچ‌کس با اسرائیل بدتر از پرزیدنت اوباما و بایدن نبوده است. هیچ‌کس! به توافق ایران نگاه کنید که بدترین چیزی است که تاکنون برای اسرائیل روی داده است. آنها هیچ‌گاه سفارت [آمریکا] را به اورشلیم منتقل نکردند.»

پرزیدنت ترامپ با اشاره به دستاوردهای دولت خود گفت: «آنها برای مدت ۵۲ سال در مورد بلندی‌های جولان مذاکره می‌کردند. هر یک یا دو سال یک‌بار هواپیماها می‌رفتند، آنها مذاکره می‌کردند، … و بدون نتیجه تمام می‌شد و دوباره دو سال بعد جمع می‌شدند و مذاکره می‌کردند. ولی من درجا آن را انجام دادم.»

پرزیدنت ترامپ توافق هسته‌ای ایران را فاجعه‌ای برای اسرائیل دانست و گفت: «از یکی از دوستانم که از حامیان بزرگ اسرائیل است پرسیدم: از میان اقداماتی مانند به رسمیت شناختن [حاکمیت] اسرائیل بر بلندی‌های جولان، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت، و غیره کدامش برای شما مهم‌تر بود؟ … او پاسخ داد: … بزرگترین و مهم‌ترین، وقتی بود که شما از توافق فاجعه‌بار و بسیار خطرناک هسته‌ای ایران بیرون آمدید، و آن بزرگترین کاری است که شما برای اسرائیل کرده‌اید. خیلی جالب بود و من هم با نظر او موافق هستم.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه ۲۹ مرداد در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت، امروز به وزیر خارجه مایک پمپئو فرمان دادم به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع دهد ایالات متحده می‌خواهد همه تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل متحد علیه ایران، که پس از برجام تعلیق شده‌اند، باز گردانده شوند.

صدای امریکا