در پی انتشار ویدئویی از مادر نوید افکاری، یکی از معترضان مرداد ۹۷ که به اعدام محکوم شده است، کاربران شبکه‌های اجتماعی به این حکم اعتراض کرده و خواستار لغو حکم اعدام شدند.

بهیه نامجو، مادر نوید افکاری و دو برادر دیگرش که به زندان محکوم شده‌‌اند، در ویدئویی که روز ۹ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد ضمن اعلام محکومیت اعدام نوید، گفت که دو پسرش دیگرش شکنجه شدند تا علیه برادرشان اعتراف کنند.

پیش از آن، وبسایت‌های خبری اعلام کرده بودند نوید افکاری، جوان ۲۷ ساله‌ای که در جریان اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود، به دو بار اعدام محکوم شده است.

دو برادر او به نام‌های وحید افکاری به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

گفته می‌شود که مهمترین اتهام علیه این برادران، قتل یکی از ماموران حراست «شرکت آبفا» است. این در حالی است که به گفته خانم نامجو، این اتهام در یک جلسه دادگاه «ناعادلانه و دروغین» و «بدون هیچ مدرکی» بررسی شد و قاضی حکم صادر کرد. خانم نامجو اضافه کرد که وحید افکاری تحت فشار برای اعتراف علیه برادرش سه بار در زندان اقدام به خودکشی کرد. او همچنین گفت که ماموران برادران افکاری را تهدید کردند که خواهرشان را نیز بازداشت خواهند کرد.

علاوه بر این، نامه ای از نوید افکاری در وبسایت های خبری منتشر شده که در آن اعلام کرده است از هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. 

در پی انتشار سخنان این سه برادر، کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار پیام‌هایی با هشتگ #اعدام نکنید و نام این برادران، خواستار لغو این احکام سنگین و دادرسی عادلانه برای آنها شدند.

حسین رئیسی، وکیل دادگستری، در توئیتر نوشت: «اقرار حاصل از شکنجه غیرقابل استناد است. قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه را ملزم به عدم پذیرش اقرار کرده.»

او به ماده ۱۶۹ آیین دادرسی کیفری ایران اشاره کرده که می‌گوید اقراری که تحت اکراه، اجبار، شکنجه، و با اذیت و آزار روحی و جسمی اخذ شود، فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلف است از متهم تحقیق دوباره تحقیق کند.

بسیاری از کاربران نیز با اشاره به فایل صوتی نوید افکاری که به تازگی منتشر شده و بر بیگناهی خود تاکید کرده است، این جمله او را در توئیتر منتشر کردند که «فهمیدم دنبال یک گردن برای طناب دارشان می‌گردند.»

 نوید افکاری در آن فایل صوتی با اشاره به این که تحت شکنجه وادار به اعتراف شد، گفت که بلافاصله پس از خروج از انفرادی به مراجع قضایی نامه نوشت و اعلام کرد که بیگناه است و مدرکی علیه او وجود ندارد، اما هیچ پاسخی نگرفت.

علی حسین قاضی زاده اتهامات علیه نوید افکاری و دو برادر دیگرش را سناریونویسی جدید ماموران امنیتی جمهوری اسلامی دانست و نوشت: «یک خانواده در آستانه نابودی کامل. گمان می‌کنید که تا کجای تاریخ می‌توانید این‌گونه ماندگار بمانید؟»

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نیز برخورد جمهوی اسلامی با وکلایی که از قربانیان نقض حقوق بشر دفاع می‌کنند را به این دلیل دانست که مقامات بتوانند در غیاب آنها، احکامی مانند اعدام نوید افکاری را به راحتی، صادر کنند.

خانم ستوده از وکلای مخالف حکم اعدام و مدافع حقوق بشر به همراه تعدادی دیگر از وکلایی که از فعالان مدنی دفاع کردند، با احکام دستگاه قضایی زندانی شده اند.

لادن برومند اعتراض را حق هر انسان دانسته و نوشته که شکنجه افراد برای اعتراف اجباری جنایت، واعدام متهم بیگناه قتل عمد است.

فائزه عبدی پور با اشاره به سخنان مادر نوید افکاری نوشته است: «وقتی سه فرزند یک مادر رو به زندان بردند و تهدید کردند همه خانواده را بازداشت می‌کنیم. [آنها] سکوت نکردند و همه‌ [امیدشان شمایید]…»

کامبیز غفوری اتهام قتل علیه نوید افکاری را ساخته و پرداخته ماموران امنیتی دانسته است که برای یافتن قاتل یک مامور دولت، دو برادر فقیر گچکار را قربانی کرده اند.

برخی از کاربران به سابقه ورزشی نوید افکاری و افتخارات او در کشتی اشاره کردند و برخی دیگر نیز خواسته مادر این برادران، که گفت تنها خواسته اش دادرسی عادلانه است، را تکرار کردند.

در هفته‌های گذشته اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۹۶ در زندان اصفهان نیز با اعتراض فعالان مدنی و نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه شد.

پیش از آن، صدور حکم اعدام برای سه متهم  اعتراضات آبان سال گذشته به نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی با اعتراض گسترده در توئیتر مواجه شد و داغ شدن هشتگ اعدام نکنید به اطلاع رسانی گسترده این حکم و درنهایت توقف اجرای  آن منجر شد. حتی ۲۵ تیرماه،  پرزیدنت ترامپ به حکم اعدام سه معترض جوان در ایران واکنش نشان داد و گفت اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد. 

نهادهای حقوق بشری می‌‌گویند جمهوری اسلامی به طور عادلانه به اتهامات رسیدگی نمی‌کند و بعضا افرادی بی‌گناه محاکمه و حتی اعدام شده‌‌اند. جمهوری اسلامی در دهه شصت هزاران نفر را که محکومیت زندان داشتند، اعدام کرد.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم ایران، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بر هم زدن ثبات در خاورمیانه می‌کند. ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است.