حکم ۳ سال زندان مسعود حکم‌آبادی، پژوهشگر و تهیه‌کننده تئاتر در ایران، که پیش از این توسط دادگاه انقلاب صادر شده بود، به تأیید دادگاه تجدیدنظر رسیده و به اجرا درآمده است.

مسعود حکم‌آبادی

این پژوهشگر و هنرمند ایرانی اواخر خرداد ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب مشهد، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و توهین به روح‌الله خمینی به ۳ سال زندان محکوم شده بود. گفته می‌شود این حکم طی روزهای گذشته به تایید دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی رسیده و به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، دو سال از  این حکم به عنوان اشد مجازات به مرحله اجرا گذاشته شده است.

قای حکم‌آبادی روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه با انتشار تصویری از زندان مرکزی مشهد در اینستاگرام خود با تایید این خبر اعلام کرده است که «این تصویری که می‌بینید خانه جدید من است. جایی که برای ۲ سال [شاید کم‌تر، شاید هم بیشتر] باید در آن سر کنم.»

این هنرمند ایرانی در متن اینستاگرامی خود همچنین با اشاره به این که همه شهروندان ایرانی به طور بالقوه مجرم هستند، به کنایه می‌گوید که‌ ممکن است زمانی برسد که کسی صرفا به خاطر خواندن همان مطلبی که او، به عنوان یک فرد زندانی، در اینستاگرام نوشته است به بهانه‌ای مانند «تشویش اذهان عمومی» دادگاهی شود.

مسعود حکم‌آبادی در این پست اینستاگرامی «ماجرای انصراف از جشنواره فجر» را از عوامل دخیل در صدور حکم زندان خود دانسته است.

آقای حکم‌آبادی همچنین با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود اعلام کرده است که روز دوشنبه ۱۷ شهریور برای سپری کردن دوران محکومیت خود راهی زندان مرکزی مشهد خواهد شد.

پیشتر صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که برخی از رسانه‌های ایران، تحریم جشنواره فجر را یکی از دلایل محکومیت این تهیه‌کننده تئاتر به سه سال زندان عنوان کرده بودند.

در ادامه برخوردهای امنیتی با معترضان به ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی سپاه، این بار یک تهیه کننده تئاتر به سه سال حبس محکوم شد.

بر اساس اطلاعات موجود،‌ مسعود حکم‌آبادی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، به دلیل امتناع از حضور در جشنواره فجر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. این پژوهشگر و هنرمند ایرانی در اعتراض به شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، این جشنواره را تحریم کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز رژیم جمهوری اسلامی با مردم ایران، از جمله فعالان مدنی، به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط عوامل رژیم را محکوم کرده است.

صدای امریکا