هشدارآلمان به مسکو نسبت به عدم همکاری با تحقیقات این پرونده

به دنبال تأکید مقامات دولت ایالات متحده بر ضرورت همکاری مسکو با تحقیقات مربوط به مسمویت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان در روسیه، و همزمان با افزایش فشار دولت‌های غربی بر روسیه، دولت آلمان مسکو را به تجدیدنظر درباره پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان تهدید کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه ۱۶ شهریور به روزنامه بیلد گفت: «امیدوارم روسیه ما را وادار به تغییر موضع درباره خط لوله نورد استریم ۲ نکند.» این خط لوله قرار است پس از تکمیل، گاز روسیه را با گذر از زیر دریای بالتیک به آلمان برساند.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: «اگر از سوی روسیه همکاری لازم در تحقیقات صورت نگیرد، ما ناچاریم با شرکای خود مشورت کنیم.»

هفته گذشته بیمارستانی در آلمان که آلکسی ناوالنی در آن تحت مداوا است اعلام کرد شواهدی از مسموم شدن این رهبر مخالفان در روسیه دیده می‌شود، این در حالی است که پزشکان روسی پیش از این گفته بودند هیچ نشانه‌ای از مسمومیت در او دیده نشده است.

استیون بیگن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۱۴ شهریور با سفیر روسیه در واشنگتن دیدار و درباره یافته‌های آلمان از جزئیات مسمومیت الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، با استفاده از عامل عصبی نوویچوک ابراز نگرانی عمیق کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین از روسیه خواست با تحقیقات جامعه بین‌المللی در این پرونده «همکاری کامل» کند.

جان سولیوان، سفیر ایالات متحده در مسکو، نیز در واکنش به این موضوع به خبرنگاران گفت: «با توجه به بستری بودن آلکسی ناوالنی در بیمارستانی در برلین، گفت‌وگوی ما با روسیه باید تاکید دوباره بر اهمیت آزادی بیان و جامعه مدنی را نیز دربر گیرد.»

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز پنجشنبه ۳۰ مرداد گفته بود مسموم کردن احتمالی آلکسی ناوالنی، منتقد کرملین، بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند بر روابط آمریکا  و روسیه تاثیر بگذارد.

آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان در روسیه، ۱۷ روز پیش در جریان پرواز به مسکو بیمار و به بیمارستان منتقل شد. او از زمان انتقال به آلمان برای مداوا همچنان در اغما است.

صدای امریکا